Tatra je tuzemský výrobce vojenských, nákladních a speciálních automobilů. Za sebou má velmi bohatou historii a obsáhlé portfolio vozů. A právě rozmanitý vývoj podniku mapuje i Muzeum Tatra Kopřivnice, respektive obě jeho části – osobní automobily a nákladních automobily Tatra. Samotné muzeum nákladních automobilů Tatra vzniklo v roce 2021. Jeho historie je nicméně mnohem delší. Sbírkový fond nákladních automobilů a železničních vozidel totiž v dobách minulých spravovalo Technické muzeum Tatra. Tato instituce byla založena v roce 1997 a tvořila součást Regionálního muzea v Kopřivnici, které ale v roce 2024 zaniklo. Pokud bychom však stejným způsobem nahlédli do historie Muzea osobních automobilů Tatra, pak je nutno uvést, že první pokusy o založení se objevily prakticky již v roce 1935. Dnešní Muzeum nákladních automobilů Tatra se zaměřuje na nákladní, vojenské a speciální automobily a součástí expozice je i samostatný depozitář pro motorový vůz M 290.0 Slovenská strela.
Jak vypadají expozice Muzea nákladních automobilů Tatra
Podle dostupných zpráv je momentálně v muzeu vystaveno 80 užitkových a nákladních automobilů a více než 20 motorů. Exponáty jsou rozděleny do celkem 14 tematických celků s ohledem na časovou posloupnost výroby. Celek doplňuje i značné množství modelů a dalších drobných prvků souvisejících s automobily či přímo tatrovkami. V současné době tak expoziční celek tvoří:
- Počátek výroby vozidel
- Malá užitková vozidla s páteří
- Tatra ve službách hasičů
- Nákladní vozy s páteří
- Tatra 111 a její sourozenci
- Tatra 805
- Obrněnci s geny Tatry
- Tatra 138/148
- Tatra 813
- Tatra 815
- Marné naděje
- Se sportovními ambicemi
- Za dobrodružstvím
- V novém miléniu
- Nejslavnější exempláře značky Tatra
Stručné představení nejznámějších Tatrovek
Tatra 111
Pakliže bychom měli hledat vůbec nejslavnějšího reprezentanta tuzemské značky Tatra, jednoznačně by to musel být vůz známý pod označením Tatra 111. Vyráběl se plné dvě dekády, od roku 1942 až do roku 1962. Tatra 111 se stala synonymem nákladního vozu, který jen stěží hledal přemožitele na silnici i v terénu. Vycházela z modelu Tatra 81, jejíž vývoj započal v roce 1939. Do roku 1942 pak následně bylo vyrobeno přibližně 220 kusů tohoto modelu s kapalinou chlazeným naftovým osmiválcem či pohonem na dřevoplyn.
Od verze Tatra 81 převzala nová Tatra 111 podvozek. Ten doplnila přední poháněná náprava s výkyvnými polonápravami. Vůbec poprvé byl také použit vzduchem chlazený vidlicový naftový dvanáctiválec o objemu 14,8 litru. Ten měl zásadní výhodu v tom, že automobil se bez problémů obešel i v poušti, jelikož nevyžadoval vodu, a nehrozila ani destrukce motoru v mrazech. Vůbec nejvíc tak tato Tatra proslula na stavbách socialismu, a to nejen u nás, ale i v extrémních podmínkách na Sibiři a v Číně.
Tatra 805
Jako Tatra 805 se označuje lehký terénní nákladní vůz, jemuž se slangově přezdívá i „Kačena“ nebo „Kvíčala“. První plány na jeho výrobu se objevily v roce 1951, novinka měla sloužit potřebám lidové armády, která požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou. Fakticky produkce započala v roce 1953. Automobil stavěl na osvědčené koncepci s centrální nosnou rouru s výkyvnými polonápravami. Unikátem se stalo toto provedení především pro osmiválcový motor. Ten byl použit z čistě pragmatického důvodu – výrobce jiný vhodný neměl. Pro potřeby Tatry 805 byl však snížen jeho výkon, a to na 75 koní (55 kW). Tato verze se vyráběla v různých provedeních: základní valník s plachtou, skříňová karoserie (vysoká, nízká), malá cisterna či unikátní valník se sklopnými čelními skly bez střechy, určený pro paradesantní jednotky. Druhou část své cesty kolem světa v ní absolvovali i slavní čeští cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.
Tatra 138/148
Tatra 138 patří do kategorie těžkých nákladních automobilů, jeho nosnost činí až 12 tun. Sériová výroba započala v roce 1959. Dnes považována za vpravdě revoluční model, který dokázal nahradit v té době už zastarávající Tatru 111 a oproti ní přinesl výrazný kvalitativní posun. Tatra 138 využívala podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, ovšem přinesla zcela novou kabinu a také motor. Vůz disponoval pětistupňovou převodovku se synchronizací, která byla kombinovaná s dvoustupňovou sestupnou převodovkou. Novinkou byl také vidlicový, osmiválcový, vzduchem chlazený vznětový motor s centrálním ventilátorem chlazení. Z Tatry 138 přímo vycházela Tatra 148, kterou můžeme prakticky označit jakožto její výraznou modernizaci. K odklonu od úspěšného konceptu jednoduše nebyl důvod a konstruktéři se tak v zásadě soustředili jen na některé detaily. Zaměřili se hlavně na odstranění některých poruch, stejně tak na zvýšení výkonu motoru a posun doznala i přepravní rychlost.
Tatra 813
![Tatra 813 - Kolos](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2024/12/Tatra815.jpg)
Jako Tatra 813 se v produkci kopřivnické automobilky označuje speciální těžký terénní nákladní automobil, jehož historie se datuje až do 50. let. Vyrábět se však začal až v roce 1967 a v nabídce Tatry se udržel do roku 1982. Velká většina z více než 11 000 kusů ovšem putovala na export. Základním představitelem této typové řady se stala především vojenská verze 8×8 KOLOS, která byla schopná tahat přívěsy až do celkové hmotnosti 100 tun.
Vyráběly se však i civilní verze 6×6, případně 4×4. Tomuto automobilu se přezdívalo též „Kolos“ nebo „Drtikolka“ a posléze zejména v rámci civilního užití naplno ukázal svou sílu. Vynikl hlavně při jízdě v terénu. Podvozek s páteřovou nosnou rourou měl první dvojici předních řízených náprav odpruženu podélnými listovými pery. Na zadních nápravách bylo odpružení stejné. Nápravy s redukcemi v kolech byly osazeny širokoprofilovými, tzv. taktickými pneumatikami v jednomontáži.
Zážitková jízda v Tatře 813
Projeďte se 30 min na speciálním offroad polygonu, kde si užijete opravdu ostrá stoupání, klesání a všemožné výmoly. Po celou dobu s Vámi bude zkušený instruktor a pro svoje bezpečí po celou dobu budete mít na hlavě helmu. Jízdu s upravenou Tatrou 813 si náramně užijete! Více o jízdě v Tatře 813
![Jízda v náklaďáku Tatra 813](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2018/07/tatra_813_2322.jpg)
Tatra 815
![Tatra 815 - muzeum Tatra Kopřivnice](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2024/12/Tatra815-armadni.jpg)
Tatra 815 je těžký nákladní automobil stavebnicové konstrukce. První kusy sjely z výrobní linky v roce 1983 a produkce pokračuje až dosud. To z tohoto modelu činí suverénně nejdéle vyráběnou typovou řadu v historii podniku Tatra. Šlo o reakci na tehdy už opět technicky nedostačující provedení Tatry 148. Zásadní inovací, kterou dodala nově vznikla verze 815, se především stala trambusová kabina ve třech variantách a také nová řada motorů. Na počátku se tak spoléhala na vzduchem chlazený vznětový desetiválec T3-929 o objemu 15,8 l s výkonem 208 kW. Posléze přibyl i motor osmiválcový a dvanáctiválcový.
Zážitková jízda v Tatře 815
Zažijte na vlastní kůži neuvěřitelné vlastnosti a schopnosti tohoto 15ti tunového kolosu, které změní jednou provždy pohled na starší techniku v těžkém terénu. Věřte, že se Vám nebo obdarovanému bude příjemně zrychlovat tep při každé vzpomínce na tento zážitek! Více o jízdě v Tatře 815
![Jízda s náklaďákem Tatra 815](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2018/07/offroad_jizda_tatrou_815_2751.jpg)
![Tatra Dakar - muzeum Tatra Kopřivnice](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2024/12/Tatra813Dakar.jpg)
Tatra na Dakaru
Bez zajímavosti není také to, že s vozy postavenými na základu právě Tatry 815 jezdil legendární „Monsieur Dakar“ Karel Loprais na slavném závodě Rallye Paříž – Dakar. A to velmi úspěšně, hned šestkrát s ní rallye vyhrál. Samotný Loprais v Tatře léta pracoval a podařilo se mu se z pozice dělníka dostat až na post testovacího řidiče.
Muzeum Tatra Kopřivnice – použité zdroje:
Použité zdroje: muzeumtatra.cz, cs.wikipedia.org