O voze Velorex, které je k zapůjčení:
Velorex, prchající stan, splašené trubky, hadraplán nebo také zkráceně hadrák je legendární plátěné vozítko bratrů Stránštích. Ti ve 40. letech postavili toto vozítko z trubek, koženkové plachty a motoru z motorky Jawa. Ačkoli se Velorex často setkával s posměchem dnes je velice oblíben. Původní hadraplány dnes stojí téměř jako nové auto. Kdo by to řekl, že? Svou zásluhu na tom mají nadšenci, kteří svá vozítka neprodávají. Na oblibě Velorexu určitě také pomohlo jejich filmové účinkování např. Vrchni, prchni! Ať žijí duchové a další. Vyzkoušejte jízdu veteránem Velorex 350
Pro zajímavost: Trocha historie výroby Velorexu
První Velorex byl postaven v obci Parník u České Třebové v roce 1950. Původně byl určen pro handicapované a nesl název OSKAR (v přesmyčce kára na ose). O pohon se staral motor z motorky Jawa 250 cm³ doplněný o ventilátor kvůli chlazení. Již v 60. letech se vyrobilo více než 1 000 ks tohoto „zvláštního“ vozítka. V roce 1963 se Velorex přestal osazovat motorem 250 cm³ a začal se vyrábět pouze s 175 cm³ a 350 cm³ motorem Jawa. První zmiňovaný motor byl však strašně slabý a tak se později přestal používal. V roce 1971 dokonce vznikl i čtyřkolový Velorex, který byl také trubkové konstrukce avšak koženku částečně nahradily laminátové díly a plechové zadní čelo*. O rok později však došlo vzhledem k nedostatkům Velorexu zrušení platnosti pro provoz na silničních komunikacích. Tím bohužel došlo i k úplnému ukončení výroby v roce 1973.
* Zdroj: FAJMAN, Ivo. Velorex: historie, vývoj, technika, současnost. Praha: Grada Publishing
Jak se Velorex řídí?
Jízda s Velorexem je opravdovým zážitek na který budete vzpomínat. Místa je v něm málo, topení ani klimatizaci nemá a do toho křičí dvoutaktní motor Jawa. Kombinace je to na první pohled šílená, ale nakonec to má něco do sebe. Bubnové brzdy na všech třech kolech brzdí rozdílně špatně, auto se klepe ale to je právě to co dělá Velorex Velorexem 🙂
Jak probíhá jízda veteránem Velorex?
Po příjezdu do Bošína následuje krátká instruktáž jak veterán Velorex řídit poté vyrážíte na 50 km dlouhý výlet s několik zastávkami. U krásného poutní kostelu Homol, zříceniny hradu Potštejn a rozhledně Vrbice. Pokud bude zájem, je možné se po cestě zastavit na občerstvení. Celý zážitek s Velorexem je koncipován, tak abyste si ho maximálně užili. Vzhledem ke konstrukci Velorexu tato zážitková jízda probíhá od dubna do září. Podmínkou je vlastnit řidičský průkaz a mít méně než 115 kg.
Recenze na výlet ve Velorexu:
Perfektní výklad . Skvělý a milý přístup Pana Tomáše Kopice. Vše v pohodě a klidu vysvětlil. Nechal vybrat ze 3 možných tras. Trasa vedla krásnou krajinou. Výklad v průběhu cesty byl doplněn výkladem o historii vzniku Velorexu. Navíc nám přálo i počasí. Nebyl ani problém dohodnout se na termínu , který by vyhovoval nám. Prostě super zážitek s milým průvodcem. Otto S., hodnocení: 5/5
Číst více recenzí na Adrop.cz
Kolik zážitková jízda ve Velorexu stojí a kdy je nejbližší termín jízdy?
Vyjet si Velorexem na pořádnou projížďku? Tak to už se v dnešní době jen tak nikomu nepoštěstí. A přesto – můžete mít dárkový poukaz na originální jízdu, která proběhne právě v tomto legendárním plátěném vozítku, a to formou 50 km výletu. Vyzkoušejte, jaký je pohled na silnice z kuriózního vozu, který můžete znát třeba z filmu Vrchní, prchni! nebo Ať žijí duchové. Hadraplán nabízí vzdušnou projížďku a spolehlivý chod motoru z klasické motorky Jawa. Kolik to stojí a kdy je nejbližší termín konání?