Ústecká 21 (2024)

Ústecká 21 jsou závody do vrchu se zajímavou tradicí. Jaká byla jejich historie, rekordy a jakou nabízejí podobu v současnosti?


Prestižním závodem prošla řada špičkových jezdců

Ústecká 21 představuje tradiční mezinárodní evropský šampionát závodních speciálů. Účastní se historická i soudobá vozidla a tradičně tato akce hostí domácí špičku svého oboru. Tyto závody se konají v Ústí nad Orlicí, a to v květnu. Dějištěm je  Andrlův chlum, vrch, který je vzdálen přibližně 2 km jihozápadně od města Ústí nad Orlicí. Zdejší trať se vyznačuje délkou 3650 metrů a převýšením 222 metrů. Profil také obsahuje celkem 21 zatáček. Nejrychlejším úsek trati je mezi 3. a 4. zatáčkou, kde vozy dosahují i rychlosti přes 220 km. Během celé historie se ústecká trať stala dějištěm řady impozantních výkonů.

Rekordy Ústecké 21

Držitelem absolutního rekordu se stal Sébastien Petit v roce 2019, když zvládl celý závod s časem 1:42,83 a průměrnou rychlostí 127,78 km/h. K vidění je celá jízda na Youtube. Jakožto rekordman v rámci českých pilotů se uvádí Petr Trnka v roce 2022. Ten absolvoval s časem 1:43,59 a průměrnou rychlostí 126,8 km/h. Zahanbit se ale nenechalo ani dámské osazenstvo. Tereza Machová svým protějškům šlape na paty s časem 1:59,55 a rychlostí 109,9 km/h.

Na tyto výsledky mohou být jmenovaní právem pyšní také proto, že Ústecká 21 se jezdí po jedné z nejkrásnějších, ale současně i nejnáročnějších českých tratí. Právem tak láká velké množství pilotů a má i hojnou účast diváckou. A to už od 70. let 20. století. Historie závodu sahá konkrétně až do roku 1970. V posledních letech se pak jezdí jeden ročník v sobotu a druhý v neděli.

Mapa trati Ústecké 21

Ústecká 21 - Mapa trati
Ústecká 21 – mapa trati

Ústecká 21 přežila i do doby moderní

V současné době se Ústecká 21 jezdí jakožto memoriál Miroslava Urbana, dlouholetého pořadatele tohoto legendárního závodu. Ten byl zároveň i ředitelem moto
skijöringových závodů a předsedou Auto klubu Ústí nad Orlicí. Po jeho smrti se spekulovalo nad tím, zda se podaří Ústeckou 21 na domácí scéně udržet. Navzdory povětšinou hojné účasti více než 100 jezdců se zdálo, že společně s „duchovním otcem“ celé myšlenky dojde i k zániku závodů. Nakonec se tak však nestalo a v roce 2024 proto budou moci příznivci motosportu fandit už 68. a 69. ročníku. Zesnulého Miroslava Urbana v čele nahradil Jiří Janák.

Ústecká 21 - 4. zatáčka

68. a 69. ročník (2024)

Lze předpokládat opět hojnou účast, během loňského ročníku se představila více než stovka jezdců zvučných jmen z rovnou tří zemí – Česka, Slovenska a Polska. V absolutním pořadí MČR zvítězil v obou dnech Miloš Beneš, druhý skončil Václav Janík a třetí pozici obsadil Petr Vítek. Neodmyslitelně je Ústecká 21 spojena rovněž se jménem Otakara Krámského, který je považován za historicky nejlepšího tuzemského jezdce v závodech do vrchu. Dlouhých 25 let rovněž patřil ke špičce Mistrovství Evropy. Ústecké 21 se stejně tak účastnil pravidelně a neméně pravidelně na závodech též obsazoval čelní příčky. Tragicky však zahynul v roce 2015 v rakouském Rechbergu při prvním tréninku na druhý závod Mistrovství Evropy.


Jak to vypadalo na startu 68. ročníku?

A na trati u 4. zatáčky?


Ústecká 21 – použité zdroje:

ustinadorlici.cz/images/dokumenty/tiskove_zpravy/tz-ustecka-21.pdf

ustecka21.cz/pro-jezdce/parametry-trate