BVP je důležitou součástí výzbroje české armády. Jaký typ v současnosti vlastní a jaká je historie BVP a jejich blízká budoucnost? Čím budou nahrazena? Zkratkou BVP se označuje bojové vozidlo pěchoty, které slouží k přesunu pěchoty na bojiště a její palebné podpoře. BVP tedy není typem klasického bojového tanku, nýbrž obrněného transportéru.
Tato technika zvyšuje palebnou sílu a manévrovací schopnost mechanizovaných jednotek na bojišti, a to i v případě použití zbraní hromadného ničení. Již u prvních verzí BVP bylo zřetelně patrno, že ve své době převyšují obdobnou techniku užívanou západními státy. A to zejména z hlediska pohyblivosti a rychlosti v terénu, ale i vyššího stupně ochrany nebo schopností přímé spolupráce s tanky. Na našem blogu jsme také blíže představili bojový tank T-72, který naše armáda stále využívá. Více o historii tanku T-72 a jeho novém nástupci
Jaká BVP má stávající česká armáda
V současné době česká armáda vlastní BVP-2, což je lehké bojové pásové pancéřované vozidlo vyznačující se vysokou manévrovací schopností a pancéřovou ochranou. Kromě toho je schopné i plavby. Určeno je toto zařízení primárně k ničení různých pancéřovaných cílů, včetně tanků a bojových vrtulníků a živé síly protivníka. Jeho hlavní části tvoří:
- pancéřová korba a věž
- výzbroj
- pozorovací a zaměřovací přístroje
- pohonná jednotka
- převodné ústrojí
- podvozek
- elektrická zařízení
- spojovací prostředky
- zařízení pro ochranu před účinkům zbraní hromadného ničení
- zařízení požární ochrany
- zadýmovací zařízení
Co se týče základních technických parametrů, shrnuje je přehledně následující tabulka:
Hmotnost (t) | 14,3 |
Osádka (osoby) | 3 |
Výsadek (osoby) | Až 7 |
Motor | Vznětový motor UTD-20S1 (220 kW, 300 HP) |
Maximální rychlost (km/h) | 65 (na silnici), 40 (v terénu), 7 (při plavání) |
Dojezd (km) | 550-600 |
Odpružení | Torzní tyče |
Překročivost (šířka příkopu) (m) | 2,5 |
Výstupnost (výška překážky) (m) | 0,7 |
Výzbroj: | kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS |
U mechanizovaných jednotek pozemních vojsk nahradila varianta BVP-2 původní verzi BVP-1, z níž ale konstrukčně vzešla. Typ BVP-2 byl vyvinut v 70. letech minulého století. Od svého předchůdce se liší užitím odlišného typu kolejových pásů a úpravou tlumičů podvozku, jak uvádí oficiální web české armády. Do výzbroje bývalé československé armády bylo toto vozidlo zavedeno v roce 1983. Celkem ve výzbroji našlo uplatnění 280 kusů. Oblibu v praktickém využití zajistila tomuto stroji primárně nízká hmotnosti, která dovoluje kromě plavby také průchod těžkým terénem.
Historie BVP aneb jaké technické parametry nabízelo BVP-1
Předchůdcem vozidla BVP-1 se stal sovětský model. Na základě licenční smlouvy mezi Československem a SSSR z roku 1966 poté byla dodána licenční dokumentace, která umožnila v roce 1968 vznik ověřovací série těchto vozidel. Sériová výroba započala v roce 1976. V tehdejším následně Československu probíhala mezi lety 1987 a 1989, přičemž se vyrobilo 344 kusů. BVP-1 je určeno pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly motostřeleckých jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka. Po konstrukční stránce je toto provedení poměrně nadčasové. Vybavené je mohutnými zbraněmi a pancéřovou ochranou. Hlavní zbraňovou stanici tvoří nízkotlaký 73mm kanón s hladkým vývrtem.
Základní technické parametry opět předkládá tabulka:
Maximální rychlost | Silnice 65 km/h / terén 40 km/h / plavba 7 km/h |
Délka | 6,73 m |
Šířka | 2,94 m |
Výška | 2,07 m |
Celková hmotnost | 13 t |
Max. dojezd | 550 – 600 km |
Výstupnost | 0,7 m |
Překročivost | 2,5 m |
Kanón | Typ 2A28 |
Ráže kanónu | 73 mm |
Sekundární zbraň | Kulomet PKT |
Ráže | 7,62 mm |
Protitankový raketový komplet | Maljutka |
Chtěli byste se s BVP projet? Můžete!
V Milovicích a v Brně se nabízí jedinečná možnost zažít nevšední adrenalinový zážitek – jízdu v bojovém pásovém vozidle (BVP). Tyto zážitkové jízdy představují unikátní příležitost pro všechny milovníky vojenské techniky a adrenalinu. V Milovicích je možné projet se BVP po terénním polygonu, který nabízí různorodé překážky a terény, které si každý může vyzkoušet. Jízda BVP v Brně zase umožňuje prozkoumat okolí zcela netradičním způsobem, kdy se účastníci mohou nechat unést atmosférou vojenského prostředí a výkonu tohoto impozantního vozidla. Bez ohledu na to, zda jste vášnivým fanouškem vojenské techniky nebo jen hledáte nevšední zážitek, jízda v BVP v Milovicích či v Brně je určitě nezapomenutelným zážitkem, který stojí za to vyzkoušet. Půjdete do toho?
Jakou budoucnost čeká bojová vozidla pěchoty
I současné BVP-2 lze již pokládat za svého druhu „muzejní“ záležitost, přestože mnohé kusy jsou stále v technicky solidním stavu. Česká armáda je nicméně má z minulého století ještě z dob Sovětského svazu a tato technika je tak v současných podmínkách už značně zastaralá. Předpokládaná doba, kdy doslouží, byla stanovena mezi lety 2018 až 2020, reálně se ale o nutnosti náhrady mluví už od roku 2010, tedy déle než dekádu. Od rozpadu Československa bylo potenciálně ve hře několik modernizačních programů sovětských BVP, nicméně ministerstvo obrany tyto možnosti odmítlo.
V současné době je již schválen je nákup nových BPV, a to pod označením CV90, k němuž se Česká republika nakonec smluvně zavázala v květnu 2023. Tato technika pochází z dílny švédského výrobce BAE Systems-Hägglunds. Armáda České republiky má získat celkem 7 verzí pasových bojových vozidel CV90. To znamená, že by měla obdržet celkem 246 vozidel v následující specifikaci:
- PBVP (bojová) – 141 kusů
- PBV-V (velitelská) – 31 kusů
- PBV-Pz (průzkumná) – 18 kusů
- POV-Ž (ženijní) – 13 kusů
- POV-DP (dělostřelecká pozorovatelna) – 12 kusů
- POV-V (vyprošťovací) – 15 kusů
- POV-Zdr (zdravotnická) – 16 kusů
Původně se hovořilo o tom, že by se měla nakoupit výbava za celkem 59,7 miliard korun. Nakonec by se však nákup měl prodražit až na téměř 71 miliard korun. Má se tak jednat o dokonce největší transakci v moderní historii české armády. V průběhu roku 2026 je naplánováno přezbrojení 74. mechanizovaného praporu z Bučovic. Další stroje CV90 by se do Česka měly dostat do roku 2030. Po přezbrojení by však nová vozidla měla, společně s dělostřelectvem, tvořit páteř českých pozemních sil. Novinka by měla nabídnout hmotnost v rozmezí 23 a 37 tun. S délkou 6,55 metru, šířkou 3,1 metru a výškou 2,7 metru také bude specifická kompaktními rozměry. Což těmto strojům dodá dobrou pohyblivost v rozmanitém prostředí. Pancíř z oceli má zajistit všestrannou ochranu proti střelbě z ručních zbraní a střepinám dělostřeleckých granátů.
Historie BVP v českých službách a jaké změny armáda chystá? – Použité zdroje:
Použité zdroje: mocr.army.cz/scripts/detail.php?id=5018, vhu.cz/exhibit/bojove-vozidlo-pechoty-bvp-1, echo24.cz/a/HcGAk/zpravy-domaci-bojova-vozidla-pechoty-bvp-cv90-smlouva-bae-systems-ministryne-cernochova-armada