Historie BVP v českých službách a jaké změny armáda chystá?

BVP-2

BVP je důležitou součástí výzbroje české armády. Jaký typ v současnosti vlastní a jaká je historie BVP a jejich blízká budoucnost? Čím budou nahrazena? Zkratkou BVP se označuje bojové vozidlo pěchoty, které slouží k přesunu pěchoty na bojiště a její palebné podpoře. BVP tedy není typem klasického bojového tanku, nýbrž obrněného transportéru.

Tato technika zvyšuje palebnou sílu a manévrovací schopnost mechanizovaných jednotek na bojišti, a to i v případě použití zbraní hromadného ničení. Již u prvních verzí BVP bylo zřetelně patrno, že ve své době převyšují obdobnou techniku užívanou západními státy. A to zejména z hlediska pohyblivosti a rychlosti v terénu, ale i vyššího stupně ochrany nebo schopností přímé spolupráce s tanky. Na našem blogu jsme také blíže představili bojový tank T-72, který naše armáda stále využívá. Více o historii tanku T-72 a jeho novém nástupci


Jaká BVP má stávající česká armáda

V současné době česká armáda vlastní BVP-2, což je lehké bojové pásové pancéřované vozidlo vyznačující se vysokou manévrovací schopností a pancéřovou ochranou. Kromě toho je schopné i plavby. Určeno je toto zařízení primárně k ničení různých pancéřovaných cílů, včetně tanků a bojových vrtulníků a živé síly protivníka. Jeho hlavní části tvoří:

  • pancéřová korba a věž
  • výzbroj
  • pozorovací a zaměřovací přístroje
  • pohonná jednotka
  • převodné ústrojí
  • podvozek
  • elektrická zařízení
  • spojovací prostředky
  • zařízení pro ochranu před účinkům zbraní hromadného ničení
  • zařízení požární ochrany
  • zadýmovací zařízení

Co se týče základních technických parametrů, shrnuje je přehledně následující tabulka:

Hmotnost (t)14,3
Osádka (osoby)3
Výsadek (osoby)Až 7
Motor    Vznětový motor UTD-20S1 (220 kW, 300 HP)
Maximální rychlost (km/h)65 (na silnici), 40 (v terénu), 7 (při plavání)
Dojezd (km)550-600
OdpruženíTorzní tyče
Překročivost (šířka příkopu) (m)2,5
Výstupnost (výška překážky) (m)0,7
Výzbroj:kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS

U mechanizovaných jednotek pozemních vojsk nahradila varianta BVP-2 původní verzi BVP-1, z níž ale konstrukčně vzešla. Typ BVP-2 byl vyvinut v 70. letech minulého století. Od svého předchůdce se liší užitím odlišného typu kolejových pásů a úpravou tlumičů podvozku, jak uvádí oficiální web české armády. Do výzbroje bývalé československé armády bylo toto vozidlo zavedeno v roce 1983. Celkem ve výzbroji našlo uplatnění 280 kusů. Oblibu v praktickém využití zajistila tomuto stroji primárně nízká hmotnosti, která dovoluje kromě plavby také průchod těžkým terénem.


Historie BVP aneb jaké technické parametry nabízelo BVP-1

Předchůdcem vozidla BVP-1 se stal sovětský model. Na základě licenční smlouvy mezi Československem a SSSR z roku 1966 poté byla dodána licenční dokumentace, která umožnila v roce 1968 vznik ověřovací série těchto vozidel. Sériová výroba započala v roce 1976. V tehdejším následně Československu probíhala mezi lety 1987 a 1989, přičemž se vyrobilo 344 kusů. BVP-1 je určeno pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly motostřeleckých jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka. Po konstrukční stránce je toto provedení poměrně nadčasové. Vybavené je mohutnými zbraněmi a pancéřovou ochranou. Hlavní zbraňovou stanici tvoří nízkotlaký 73mm kanón s hladkým vývrtem.

Základní technické parametry opět předkládá tabulka:

Maximální rychlostSilnice 65 km/h / terén 40 km/h / plavba 7 km/h
Délka6,73 m
Šířka2,94 m
Výška2,07 m
Celková hmotnost13 t
Max. dojezd550 – 600 km
Výstupnost0,7 m
Překročivost2,5 m
KanónTyp 2A28
Ráže kanónu73 mm
Sekundární zbraňKulomet PKT
Ráže7,62 mm
Protitankový raketový kompletMaljutka

Chtěli byste se s BVP projet? Můžete!

V Milovicích a v Brně se nabízí jedinečná možnost zažít nevšední adrenalinový zážitek – jízdu v bojovém pásovém vozidle (BVP). Tyto zážitkové jízdy představují unikátní příležitost pro všechny milovníky vojenské techniky a adrenalinu. V Milovicích je možné projet se BVP po terénním polygonu, který nabízí různorodé překážky a terény, které si každý může vyzkoušet. Jízda BVP v Brně zase umožňuje prozkoumat okolí zcela netradičním způsobem, kdy se účastníci mohou nechat unést atmosférou vojenského prostředí a výkonu tohoto impozantního vozidla. Bez ohledu na to, zda jste vášnivým fanouškem vojenské techniky nebo jen hledáte nevšední zážitek, jízda v BVP v Milovicích či v Brně je určitě nezapomenutelným zážitkem, který stojí za to vyzkoušet. Půjdete do toho?


Jakou budoucnost čeká bojová vozidla pěchoty

I současné BVP-2 lze již pokládat za svého druhu „muzejní“ záležitost, přestože mnohé kusy jsou stále v technicky solidním stavu. Česká armáda je nicméně má z minulého století ještě z dob Sovětského svazu a tato technika je tak v současných podmínkách už značně zastaralá. Předpokládaná doba, kdy doslouží, byla stanovena mezi lety 2018 až 2020, reálně se ale o nutnosti náhrady mluví už od roku 2010, tedy déle než dekádu. Od rozpadu Československa bylo potenciálně ve hře několik modernizačních programů sovětských BVP, nicméně ministerstvo obrany tyto možnosti odmítlo.

V současné době je již schválen je nákup nových BPV, a to pod označením CV90, k němuž se Česká republika nakonec smluvně zavázala v květnu 2023. Tato technika pochází z dílny švédského výrobce BAE Systems-Hägglunds. Armáda České republiky má získat celkem 7 verzí pasových bojových vozidel CV90. To znamená, že by měla obdržet celkem 246 vozidel v následující specifikaci:

  • PBVP (bojová) – 141 kusů
  • PBV-V (velitelská) – 31 kusů
  • PBV-Pz (průzkumná) – 18 kusů
  • POV-Ž (ženijní) – 13 kusů
  • POV-DP (dělostřelecká pozorovatelna) – 12 kusů
  • POV-V (vyprošťovací) – 15 kusů
  • POV-Zdr (zdravotnická) – 16 kusů

Původně se hovořilo o tom, že by se měla nakoupit výbava za celkem 59,7 miliard korun. Nakonec by se však nákup měl prodražit až na téměř 71 miliard korun. Má se tak jednat o dokonce největší transakci v moderní historii české armády. V průběhu roku 2026 je naplánováno přezbrojení 74. mechanizovaného praporu z Bučovic. Další stroje CV90 by se do Česka měly dostat do roku 2030. Po přezbrojení by však nová vozidla měla, společně s dělostřelectvem, tvořit páteř českých pozemních sil. Novinka by měla nabídnout hmotnost v rozmezí 23 a 37 tun. S délkou 6,55 metru, šířkou 3,1 metru a výškou 2,7 metru také bude specifická kompaktními rozměry. Což těmto strojům dodá dobrou pohyblivost v rozmanitém prostředí. Pancíř z oceli má zajistit všestrannou ochranu proti střelbě z ručních zbraní a střepinám dělostřeleckých granátů.


Historie BVP v českých službách a jaké změny armáda chystá? – Použité zdroje:

Použité zdroje: mocr.army.cz/scripts/detail.php?id=5018, vhu.cz/exhibit/bojove-vozidlo-pechoty-bvp-1, echo24.cz/a/HcGAk/zpravy-domaci-bojova-vozidla-pechoty-bvp-cv90-smlouva-bae-systems-ministryne-cernochova-armada