Rallye Paříž-Dakar je tradičním závodem. Jak vlastně vznikla a které nejvýznamnější milníky její dějiny doprovázely? Soutěž se nazývá Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye či zkráceně pouze Dakar. Jde o tradiční, každoročně pořádaný závod terénních vozidel. Účastní se ho motocykly, čtyřkolky, automobily a kamiony, přičemž motocykly a automobily byly základními kategoriemi, kamiony je doplnily až na počátku 80. let. Pořádán je pod záštitou francouzské A.S.O. neboli Amaury Sport Organisation.
![Dakar Bolivie Monument](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Bolivie.jpg)
Běžně se jej účastní amatéři i profesionální závodníci, přičemž první skupina převažuje. Dostupné informace uvádějí, že amatérů je mezi zúčastněnými přibližně 80 %. Dakarská rallye je považována za nejtěžší vytrvalostní závod v terénu.
Trasy se průběžně s každým ročníkem mění, čímž se dosahuje rozmanitosti závodu a také zvyšování jeho náročnosti. Současně tím dochází i posilování atraktivity pro diváky. Organizátoři však dbají na logistiku závodu z hlediska proveditelnosti a bezpečnosti. Zúčastněná města současně musí mít dostatečnou infrastrukturu pro podporu závodníků, týmů a organizátorů, včetně ubytování, zajištěné zdravotní péče a zásobování. A přestože je Dakar je od svého vzniku primárně mužskou záležitosti, dámy rozhodně nechybí. V ročníku 2023 kupříkladu startovalo hned 27 závodnic a ačkoli se po změně pořadatelské země (jezdí se v Saúdské Arábii, předtím to byla Jižní Amerika) zapojení žen řešilo intenzivně, lze říci, že přítomnost něžného pohlaví je na dakarské rallye dnes již samozřejmostí.
Jak to všechno začalo
Historie Dakaru trvá už několik desetiletí. Vůbec první závod Rally Paříž Dakar se uskutečnil již v roce 1979. Na počátku přitom stála náhoda nebo spíše nehoda. Ústřední roli v ní sehrál muž jménem Thierry Sabine. Pocházel z dobře situované rodiny dentisty a vedoucí antikvariátu. Sám se ale nechal zlákat úplně jiným odvětvím, už v roce 1970 začal jezdit rallye. Jeho vášeň pro automobily se mu však málem stala osudnou. V roce 1976 se zúčastnil motocyklové soutěže z Abidžanu, což je největší město Pobřeží slonoviny, do francouzského letoviska Nice. Přibližně za polovinou africké části na pomezí Čadu a Libye zabloudil v pohoří Tibesti a poté, co mu došel benzín, strávil bez jídla a pití tři dny hledáním civilizace, popisují dostupné zdroje závodníkovu anabázi. U sebe tehdy Thierry Sabine měl pouze nepotřebnou mapu a amulet gri-gri, který dostal od svého tuaregského přítele. To mu vnuklo zásadní myšlenku: Uspořádat extrémní závod napříč Afrikou.
První Dakar dojelo jen část účastníků
Samotný závod měl být dlouhý, náročný, ale dobře zabezpečený. Soutěž měla být určena pro auta a motocykly, její start byl plánován v Paříži a chtěla pokořit Saharu. Velké dobrodružství, v němž šlo o mnohem víc než o schopnosti pilotů a robustnost techniky, nakonec doznalo naplnění. První ročník hostil na startu 182 strojů všeho druhu. Do cíle po 10 000 kilometrech strastiplného putování ovšem dojelo jen 74 účastníků. Vůbec prvním vítězem se stal Francouz Cyril Neveu na motorce Yamaha. Popularita závodu rychle nabírala na obrátkách.
Kde se jezdily jednotlivé ročníky Dakaru
Svému názvu celá trasa Dakaru ovšem plnohodnotně dostála jen mezi lety 1979 a 1991. Původně závod vedl z francouzské Paříže do senegalského Dakaru s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Následovaly ročníky 1993, 1998 a 2001, kdy se, byť s mnohými změnami po trase, opravdu startovalo ve francouzském hlavním městě a končilo v tom senegalském. Uskutečnilo se také několik ročníků, kde figuroval alespoň onen v názvu nejčastěji skloňovaný Dakar, z nichž ten poslední nastal v roce 2007, kdy se jela trasa Lisabon – Dakar.
Jednotlivé ročníky Dakaru vypadaly následovně:
- 1979–1980: Paříž – Dakar
- 1981–1988: Paříž – Alžír – Dakar
- 1989: Paříž – Tunis – Dakar
- 1990–1991: Paříž – Tripolis – Dakar
- 1992: Paříž – Kapské Město
- 1993: Paříž – Dakar
- 1994: Paříž – Dakar – Paříž
- 1995–1996: Granada – Dakar
- 1997: Dakar – Agadez – Dakar
- 1998: Paříž – Granada – Dakar
- 1999: Granada – Dakar
- 2000: Dakar – Káhira
- 2001: Paříž – Dakar
- 2002: Arras – Dakar
- 2003: Marseille – Šarm aš-Šajch
- 2004: Clermont-Ferrand – Dakar
- 2005: Barcelona – Dakar
- 2006–2007: Lisabon – Dakar
- 2008: závod zrušen
- 2009: Buenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires
- 2010–2011: Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
- 2012: Buenos Aires – Lima
- 2013: Lima – Santiago de Chile
- 2014: Rosario – Valparaíso
- 2015: Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires
- 2016: Buenos Aires – Salta – Rosario
- 2017: Asunción – La Paz – Buenos Aires
- 2018: Lima – La Paz – Córdoba
- 2019: Lima – Pisco – Lima
Od ročníku 2020 se celá soutěž koná v Saúdské Arábii:
- 2020: Džidda – Rijád – Al-Kiddija
- 2021: Džidda – Háil – Džidda
- 2022: Háil – Rijád – Džidda
- 2023: Sea Camp – Dammám
- 2024: Al-Ula – Janbú
Přestože se tradičně celý podnik označuje jako rallye, svým charakterem nejvíce odpovídá vytrvalostnímu závodu v terénu, kde se více uplatňují upravené speciály než klasické soutěžní vozy v závodech rallye. Tradičně se Dakar jezdí v lednu a skládá se z několika etap. Jejich délka se pohybuje od několika desítek kilometrů do stovek kilometrů denně. Na závodníky během nich čekají náročné podmínky v podobě přejezdu pouští, skalami i bahnem.
![Dakar Saudska Arabie](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-car.jpg)
![Dakar Saudska Arabie motorkář](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-moto.jpg)
![Dakar Saudska Arabie duny](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-car2.jpg)
Dakarské úspěchy a neúspěchy nejen českých jezdců
I Rallye Dakar má své rekordy. Nikdo v ní nezvítězil vícekrát než Stéphane Peterhansel. Od svého debutu v roce 1988 má na konci celkem celkem 14 vítězství, z toho šest v třídě motocyklů při slavných vytrvalostních závodech v 90. letech s Yamahou. Osmkrát bodoval v kategorii aut.
První Čech na Dakaru
Vůbec poprvé se objevil český jezdec na Rallye Dakar v roce 1983. Byl jím motocyklový jezdec Miroslav Kubíček. A nevedl si vůbec špatně, dokázal vyhrát etapu. Někdejší režim jej však považoval za emigranta a o jeho úspěchu proto mlčel.
Nejúspěšnější Češi na Dakaru
![Tatra Dakar - muzeum Tatra Kopřivnice](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2024/12/Tatra813Dakar.jpg)
Jedním z nejúspěšnějších závodníků vůbec je také Čech. Karel Loprais, jemuž se také přezdívalo Monsieur Dakar, na soutěži startoval celkem devatenáctkrát, přičemž se mu šestkrát podařilo zvítězit.
Jméno Loprais navíc na Dakaru žije dál v osobě jeho synovce Aleše. A dlužno dodat, že velmi úspěšně, na 46. ročníku (2023) byl v kategorii kamionů druhý.
![Trénujeme na Dakar aneb jízda s Martinem Macíkem](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2021/08/trenujeme-na-dakar-1024x445.jpeg)
Přemožitelem se mu paradoxně stal jeho krajan Martin Macík, který tak potvrdil, že Češi od vítězství Karla Lopraise v roce 2001 ještě rozhodně neřekli na závodě poslední slovo. Předtím se Loprais umístil na třetím místě v roce 2007, kdy se Dakar ještě konal v Africe.
S legendárním vozítkem Citroën 2CV, známém jako „Kachna“ se na Dakar vydalo i české čistě dámské zastoupení ve složení Barbora Holická a navigátorka Lucie Engová. Na trať vyrazilo v kategorii DAKAR CLASSIC, což je závod pro stará, ikonická auta, která Dakar již kdysi zdolala nebo se o to alespoň pokusila a nyní se na tratě s novými posádkami vracejí. Svou „Kachnu“ dámy do cíle skutečně úspěšně dovezly, což lze považovat za historický úspěch vzhledem k tomu, že vůz zde předtím startoval již čtrnáctkrát.
Nehody na Dakaru
Celý podnik lemují z povahy jeho nebezpečnosti rovněž četné nehody. Například v roce 2012 tak zahynul v úvodní etapě argentinský motocyklista Jorge Martínez Boero. Nicméně smrt se nevyhýbá ani další aktérům z publika, které je samozřejmě součástí celé akce. V roce 2023 prožil kolizi s kamionem Aleše Lopraise fanoušek z Itálie. Posádka si osoby v nevhodném místě za dunou neměla šanci všimnout a vyhnout se mu. Muž střet nepřežil.
Jak vypadá současný Dakar 2025
V současné době se, jak už bylo řečeno, navzdory ponechání původního názvu závod již odehrává na území Saúdské Arábie. V roce 2025 se konkrétně pojede takto již šestý ročník slavné soutěže. A ten přinesl dokonce ještě před svým zahájením zajímavý moment, který vzbudil pozornost i mezi mimosportovní veřejností. Přímo do centra dění se totiž vypravil i prezident Petr Pavel. O něm je známo, že je vášnivým motorkářem a také nadšeným řidičem. Navštívil tak v rámci své soukromé cesty přímo bivak Rallye Dakar a podpořil české týmy i jednotlivce. Český prezident také absolvoval setkání s vedením A.S.O.
![Dakar Saudska Arabie duny](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-car2.jpg)
![Dakar Saudska Arabie motorkář](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-moto.jpg)
![Dakar Saudska Arabie](https://jizda-zazitkova.cz/wp-content/uploads/2025/01/Dakar-Saudska-Arabie-car.jpg)
Česko má i na letošním ročníku (2025) Dakaru ostatně poměrně početné zastoupení. Pojede celkem devět motocyklistů, dvě posádky mezi automobily, sedm v kamionech, kde obhajuje loňské prvenství již zmíněný Martin Macík, a dalších šest posádek v kategorii Klasik, kde se v roli navigátorky objeví také zpěvačka Olga Lounová.
Fascinující historie Rallye Dakar – použité zdroje:
Použité zdroje: garaz.cz a novinky.cz