HISTORIE: Porsche, ikona sportovních vozů

Logo Porsche

Porsche AG neboli Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft je německý výrobce sportovních vozidel. Založen byl v roce 1931. U jeho zrodu stál muž jménem Ferdinand Porsche, rodák z českých Vratislavic nad Nisou (Maffersdorf). Ten absolvoval státní průmyslovou školu v Liberci a nastoupil v roce 1889 jako klempířský učeň do podniku svého otce. Již v roce 1900 se tak na Světové výstavě v Paříži představil elektromobil Lohner Porsche.

Následující roky se Porsche věnoval návrhům automobilových a leteckých motorů ve firmách Austro-Daimler a Daimler-Benz, až odešel na volnou nohu. Už před válkou, v roce 1939, vznikly tři prototypy závodních vozů Type 64, určené pro závod Berlín – Řím, který byl ovšem zrušen. Byly známy jako Porsche 64, nebo Volkswagen Aerocoupe. Za oficiální zrod značky je však považován až rok 1948, kdy si nechal Ferdinand Porsche registrovat typ 356 „No.1“ Roadster. 


Historie ukrytá v logu Porsche: Stuttgart a dědictví Württemberska

Logo Porsche je ikonickým symbolem, který odráží historii a původ značky. V jeho středu je vzpínající se kůň, inspirovaný pečetí města Stuttgart, kde má Porsche své sídlo. Červené a černé pruhy spolu s parohy pak čerpají z tradičního znaku bývalé spolkové země Württembersko-Hohenzollernsko, čímž vyjadřují regionální kořeny značky. Název Porsche je umístěn v horní části loga, zatímco Stuttgart se nachází nad vzpínajícím se koněm, což zdůrazňuje silné spojení značky s jejím domovským městem. Logo bylo poprvé představeno v roce 1952 a od té doby si i přes drobné úpravy uchovalo své hlavní symboly a nadčasový design.


Historie Porsche: Ikonické modely, které psaly dějiny

Porsche 356, první registrovaný vůz

Vůz Porsche 356 se začal vyrábět v roce 1949 a poslední vůz sjel z výrobní linky v roce 1965. Vyrobeno bylo 82 363 kusů. Sám zakladatel se sice na tomto prvotním modelu ještě podílel, mnohem více už však do něj promlouval jeho syn Ferry. Tento automobil sdílel spoustu dílů s Volkswagenem „Brouk“, na němž pracoval již zmíněný Ferdinand Porsche o mnoho let dříve. Lze tak s nadsázkou říci, že první Porsche nebylo Porsche.

Historie Porsche 356

Charakteristickým rysem tohoto modelu bylo trubkové šasi, bezrámové čelní sklo a velmi nízkou siluetu. Vybaven byl dvěma karburátory s výkonem 44 koní a nejvyšší rychlostí až 145 km/h. Motory mají chromované hliníkové válce a jako první na světě i synchronizovanou převodovku. Majitel firmy Ferdinand Porsche si splnil si tímto vozem sen o sportovním automobilu. Komerční úspěchy však značce přinesl až jeho následovník Porsche 911.

První model Porsche, 356, byl zkonstruován v roce 1948 v Gmündu, v Rakousku. Společnost se přestěhovala do Stuttgartu až později.

Porsche 911

Dodnes je vůz z roku 1964 považován za nejznámější auto z produkce této automobilky a prakticky se stal jejím symbolem. Tomu odpovídá to, že se vyrábí dodnes a na svém „kontě“ má už přes milion kusů, přičemž ten jubilejní se vyrobil v roce 2017.

Historie Porsche 911 Targa

Oproti předchozímu typu 356 je větší a výkonnější. Vyznačuje se specifickou siluetou s protaženou přední částí, kulatými světly, dvoumístnou kabinou a splývavou zádí. Původní verze nabídla vzduchem chlazený šestiválcový motor uložený vzadu, který mu dodal onu pověstnou dravost.

S jistou nadsázkou se tehdy říkalo, že ono označení 911 je nápovědou, kam má motorista volat, až skončí se svým plechovým „kočárem“ v nejbližším příkopu.

V současné době se vyrábí už v osmé generaci, která nese označení 992. Nakonec však i ikonický vůz Porsche 911 v zásadě potkal stejný „osud“ jako jeho předchůdce model 356. Stouply totiž nároky na vlastnosti vozu, což v roce 1973 vedlo k vytvoření nového vozu. Ten dostal označení Carrera.

Pokud byste se chtěli s novější 911 projet, máme k dispozici zážitkové jízdy na více místech ČR!

Porsche 992

Porsche původně chtělo svůj ikonický vůz nazvat 901. Kvůli právním problémům s Peugeotem, který si nárokoval čísla s nulou uprostřed, bylo číslo změněno na 911.


Chcete se v legendárním Porsche projet? Můžete!

Jízda s Porsche 911

Zažijte neopakovatelnou jízdu v jednom z nejlepších sportovních vozů na světě na okruzích v ČR i Slovensku! 

Popravdě není lákavější nabídky než nabízí jízda s Porsche 911! Tento ikonický automobil vás nadchne svými jízdními vlastnostmi a zvukem motoru, který je radostí pro každého milovníka rychlých aut. Navíc si můžete vybrat z šesti různých ročníků tohoto legendárního modelu. Více o jízdě v legendární 911


Porsche Boxster a Cayman

Na přelomu 20. a 21. století představila společnost Porsche další dva ikonické modely, které se zapsaly do historie. Prvním byl Boxster, kabriolet, který přišel na trh v roce 1996. Druhým kultovním automobilem se stalo dvoumístné kupé Cayman.

Historie Porsche Boxster

V případě Porsche Boxter a Cayman se jedná o dvoumístné sportovní vozy s motorem uprostřed. Jde o nejmenší sportovní modely Porsche řady 718.

Největší pozornost v jejich vývoji vzbudilo především přidání čtyřválcových motorů. Ačkoli po stránce jízdních vlastností své kvality neztratily, skalní fanoušci přece jen volali po návratu atmosférického šestiválce, což se jim nakonec splnilo. Osud obou modelů ale nakonec byl přece jen v čase zpečetěn. I v Porsche 718 se můžete projet na více místech ČR!

Oba tyto vozy v nedávné době potkal konec na evropském trhu. Zodpovědné za to přitom nejsou emisní limity, jak by se dalo očekávat, nýbrž nová pravidla týkající se kyberbezpečnosti. Dalším přelomovým milníkem se stalo rozměrné SUV Cayenne, které bylo navrženo ve spolupráci s Volkswagenem. Toto vozidlo totiž v zásadě otočilo výrobu u Porsche odlišným směrem. Šlo o počátek vývoje elektrických a hybridních pohonných jednotek.

718 Boxster

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

SUV Porsche Cayenne vstoupilo do produktové řady až do roku 2002 výhradně sportovních vozidel. Od roku 2019 je rovněž dostupné ve variantě kupé. Jeho technický základ je v mnoha ohledech podobný konvenčnímu VW Touareg, což mnoho lidí vede k přesvědčení, že se zkrátka nejedná o pravověrné Porsche a jde tak o poměrně kontroverzní model. Bývá však ale zároveň v segmentu SUV uznáván pro své velmi luxusní pojetí.

Snad ale tuto dvojznačnost můžeme považovat za důkaz, že Cayenne je důkazem ochoty značky experimentovat a do značné míry projevem vizionářství, které předběhlo svou dobu. Je dostupný pouze ve variantě s pohonem všech kol, a to ve všech motorizacích. Novou éru podobně jako u celé řady jiných automobilek také u Porsche předznamenala elektrifikace jednotlivých modelů. V březnu 2022 si Porsche stanovilo velmi ambiciózní vizi, a to do roku 2030 prodávat v celkovém součtu všech vozidel více než 80 % elektromobilů. 

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Vývoj modelu Porsche Panamera se datuje do roku 2005. První verze se představila na veletrhu Auto Shanghai v roce 2009, v současné době se vyrábí již ta třetí. Tento model se stal průkopníkem elektrického pohonu. Karoserií se řadí do kategorie „hatchback“. Rodinný luxusní vůz cílí na majitele zejména modelu 911. Nicméně emoce vzbuzuje zejména kvůli svému designu.

Vůbec poprvé se myšlenka na vůz se dvěma páry dveří objevila už na konci 80. let. Model pod označením 989 se ale nakonec nerealizoval. Skutečně naplnit tento koncept se však podařilo až s modely Cayenne, Panamera a Macan. Zároveň se Porsche Panamera stalo vůbec prvním automobilem vyrobeným jako plug-in hybrid. Konstrukčně se jedná o liftback s velmi svalnatou karoserií a na vůz se čtveřicí dveří i s nezvykle nízkým profilem. V této tradici navíc společnost Porsche pokračovala i s modelem Spyder 918. Ani v této nové etapě přitom Porsche neztrácí punc luxusu. Exkluzivitu tohoto modelu podtrhuje omezená výroba, která byla stanovena na 918 kusů.

Porsche Spyder 918

Model Spyder 918 se zařadil mezi první plug-in hybridní supersportovní auta dostupná na trhu. Kombinuje v sobě závodní technologie s maximálním výkonem a minimální spotřebou. Pyšnit se může i nekompromisní jízdní dynamikou. Porsche Spyder 918 je poháněno motorem V8 umístěným uprostřed v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Porsche a dvěma elektromotory. S celkovou hmotností 135 kg se jedná o vůbec nejmenší produkční osmiválec na světě. Svými jízdními vlastnostmi je vhodný jak pro adrenalinovou jízdu, tak i pro každodenní využití. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 2,6 sekund.

Porsche Taycan

Porsche Taycan

Plně elektrický sportovní vůz, který si rychle získal obdiv díky svému revolučnímu designu, špičkovému výkonu a inovativním technologiím byl pojmenován Taycan.

Tento model kombinuje typické sportovní DNA značky Porsche s „ekologickým“ přístupem, nabízející výkon až 761 koní (ve verzi Turbo S) a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 sekundy. Taycan se pyšní pokročilou 800voltovou architekturou, která umožňuje ultra-rychlé dobíjení a dojezd přes 400 km na jedno nabití.

Porsche Taycan má jeden z nejnižších koeficientů odporu vzduchu mezi sériově vyráběnými vozy – pouze 0,22. To přispívá k jeho dojezdu a výkonu.

I Taycana můžete vyzkoušet na vlastní kůži!

Zažijte neobyčejný zážitek, který nabízí jízda v Porsche Taycan 4S a okusíte automobilovou budoucnost přímo v Praze a na dalších místech ČR! Tento moderní sportovní elektromobil vás nadchne svým designem i výkonem, který vás katapultuje z 0 na 100 km/h za pouhé 4 sekundy. Více o jízdě v Taycanu

Zážitková jízda v Porsche Taycan 4S

Použité zdroje: V článku HISTORIE: Porsche, ikona sportovních vozů jsme čerpali především z webu porsche.cz a porsche.com. Ostatní zdroje jsou uvedeny v článku.