Automobilka Subaru patří ke známým a renomovaným jménům automobilového průmyslu. Jaká byla její cesta na vrchol? Tato společnost pochází z Japonska a kromě toho, že jde o automobilovou značku se současně jedná o automobilovou divizi japonského koncernu Fuji Heavy Industries. Založena byla v roce 1953. Založil ji japonský podnikatel Chikuhei Nakajima Nakadžima. Jméno této automobilky je odvozeno od japonského výrazu pro otevřenou hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka (Taurus), kterou navíc má i ve svém logu. Zároveň tento výraz znamená také v japonštině „vládnout“. Kořeny firmy sahají ale až do roku 1917, kdy byly založeny letecké laboratoře. Ta aktuálně kromě letecké techniky a automobilů vyrábí železniční kolejová vozidla, autobusy a průmyslové výrobky.
Právě Subaru se podařilo široké veřejnosti zpřístupnit dnes už nepostradatelný pohon všech kol. Zároveň se stala největším výrobcem tohoto typu aut na světě. K dalším důležitým milníkům, který ji proslavil, se zařadily i legendární rallyové modely. Proslula také řadou unikátních technických řešení, které jí zajistily mnoho skalních fanoušků.
Rychlá navigace na stránce historie Subaru: 1500 P1 | 360 | Sambar | Leone | Impreza | BRZ | Ascent | Soltera a elektrifikace
Které nejznámější modely má automobilka v portfoliu
V současné době se hlavní závod na výrobu automobilů Subaru nachází asi 60 km severně od Tokya ve městě Gumna. Subaru vyrábí mimo Japonsko v USA. Roční produkce činí více než 500 000 aut. Většina slavných vozů, s nimiž si značku spojujeme dnes, se nicméně „narodila“ až v 90. letech, také některé starší počiny ovšem stojí za připomenutí. Které to jsou?
Subaru 1500 P1
Prvním vyrobeným automobilem se stal model Subaru 1500 P1. Ten se na trh dostal v roce 1954. Tento automobil jako první v Japonsku využíval vyrobenou samonosnou karoserii. Na dlouhá léta se stal dokonce jediným modelem Subaru s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vyznačoval se výrazným jízdním komfortem a stabilitou. Přestože šlo o kvalitní vůz, vznikly jen dvě desítky kusů. Důvodem byla výrazná konkurence na trhu, ze které měla automobilka obavy, ale i a nízký rozpočet. Prvních jedenáct exemplářů bylo osazeno motorem FG4A 48 HP, další pak verzí L4-1 s výkonem 55 koní.
Subaru 360
Model s označením Subaru 360 je vůbec prvním sériově vyráběným vozem z dílny této automobilky. Představil se na 5. ročníku Tokyo Motor Show 10. října 1958. Značka v něm jednoznačně zúročila zkušenosti z leteckého průmyslu. A dodnes lze tvrdit, že pro japonský automobilový průmysl měl tento vůz stejný význam jako Volkswagen Typ 1 alias slavný „Brouk“ pro Německo. Dodnes je Subaru 360 považováno doslova za národní poklad. Pohání jej vzduchem chlazený dvouválec o objemu 356 kubíků s výkonem 25 koní.
Subaru Sambar
Užitkový vůz Subaru Sambar si především v Americe a v Evropě získal kultovní status. Vůbec poprvé se s ním mohli motoristé setkat v roce 1961. Postaven byl na základě minivozu Suzuki 360. V roce 2012 sice měla výroba skončit, ovšem k překvapení mnohých se tak nestalo a vyrábí se dodnes. Šlo o první krok, kterým automobilka Subaru vstoupila do v zemi oblíbeného segmentu kei-car. Navrženo tak bylo Subaru Sambar s ohledem právě na potřeby domácího trhu. Malý vůz poháněly v prvních dvou generacích motory o objemu pouhých 0,3 až 0,4 litru. Ńavzdory tomu se jedná o praktickou dodávku.
Subaru Leone
Subaru Leone se začalo vyrábět v roce 1971. Za dvacet let výroby následně automobilka stihla hned tři generace. Převratným mezníkem se právě u tohoto vozidla stalo zavedení pohonu všech čtyř kol. Oficiálně byl tento model ale představen až před zimními olympijskými hrami v roce 1972 v Sapporu. Jeho tvůrci chtěli demonstrovat mimořádnou odolnost vůči náročným povětrnostním podmínkám. Až do této chvíle byl totiž pohon všech čtyř kol omezen hlavně na terénní vozy. Novému modelu se podařilo ke značce přivést mnoho nových příznivců.
Subaru Impreza
Impreza je modelem, který napomohl japonskou automobilku proslavit na celém světě. Vyrábí se od roku 1992, kdy nahradil už zmíněnou variantu Leone. Za bezmála dvacet let vyprodukovala značka celkem čtyři generace vozu. Ten bývá označován za dokonce nejslavnější Subaru všech dob. Přízeň zákazníků si především získal svou praktičností a spolehlivostí. První generace na trh putovala jako klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan, který doplnilo praktičtější kombi Wagon. Označován tento automobil také s nadsázkou bývá jako nejošklivější na světě.
Subaru BRZ
Subaru BRZ je sportovní kupé, které vzniklo ve spolupráci mezi automobilkami Subaru a Toyota. Tento kompaktní vůz, uvedený na trh v roce 2012, je známý svou výjimečnou ovladatelností a jízdními vlastnostmi. Pod kapotou se skrývá atmosférický čtyřválcový boxer motor o objemu 2,4 litru, který poskytuje výkon přibližně 228 koní. Díky nízké hmotnosti a nízkému těžišti BRZ nabízí velmi agilní a dynamickou jízdu, což ocení zejména milovníci sportovní jízdy. Interiér vozu je zaměřen na řidiče, nabízí pohodlné sedadla a intuitivní ovládání, zatímco jeho moderní design s agresivními liniemi přitahuje pozornost na silnici. Subaru BRZ je ideální volbou pro ty, kteří hledají zábavný a dostupný sportovní automobil. Doporučujeme se podívat na kvělou recenzi od kluků z UKAŽ KÁRU
Subaru Ascent
Subaru Ascent je největším modelem značky, který je určen dokonce až pro osm lidí. Vyrábí se od roku 2018, jedná se tak o jednoho ze zástupců novější produkce. Největší SUV značky nahrazuje dřívější Tribecu a především cílí na americký trh. V Evropě se proto neprodává. Postaveno je na platformě Subaru Global Architecture (SGA). Pod kapotou se nachází čtyřválcový přeplňovaný boxer s přímým vstřikováním a objemem 2,4 litru. Což je i důvod, proč se kvůli emisním limitům toto Subaru do Evropy (a tedy ani do Česka) zřejmě ani nikdy nepodívá. Více o Subaru Ascent
Chtěli byste Subaru vyzkoušet? Můžete!
Vyzkoušejte legendární Subaru Impreza v běžném provozu nebo na okruhu v Mostě a Brně! Nadšení z dokonalé jízdy v autě, které má motor typu Boxer, to zcela jistě ocení každý automobilový nadšenec. Jste jedním z nich nebo takové znáte?
Jaká budoucnost čeká značku Subaru
Budoucnost současných automobilek se jednoznačně ubírá směrem k elektrifikaci. A Subaru není výjimkou. Do roku 2030 by mělo 40 procent vyrobených vozů pod touto značkou být vybaveno buď čistě elektrickým pohonem, nebo některou z forem hybridního pohonu. Vůbec prvním krokem do této sféry se stal vůz, který se do portfolia zapsal pod označením Solterra.
Je známo, že společnost na elektrifikaci své modelové řady z velké části spolupracuje s Toyotou. Solterra se tak po technické stránce shoduje s Toyotou bZ4X. Vzhledem k tomu, že Subaru nepatří z globálního pohledu mezi největší hráče trhu, je spojení s konkurenční firmou v tomto směru zcela logické. Vývoj vlastní elektrické platformy by byl extrémně náročný a také drahý. Nicméně to neznamená, že se chce do budoucna ubírat výlučně „zelenější“ cestou. Společně se zástupci Mazdy a Toyoty počátkem roku 2024 tedy automobilka oznámila, že bude dále pokračovat i ve vývoji spalovacích motorů a že s výše zmíněnými konkurenčními firmami bude v tomto ohledu spolupracovat.
Zároveň se Subaru snaží ctít také své dosavadní hodnoty. Ty spočívají jednak v zaměření na technologický pokrok. Ten se odráží nejen v zajištění šetrnosti vůči životnímu prostředí, ale i komplexní bezpečnosti. Mimo to se důležitými hodnotami stává potěšení z jízdy a také kvalita produkovaných vozů. Proto je z hlediska bezpečnosti cílem pro rok 2030 především nulová hodnota smrtelných zranění ve vozech této značky. Co se týče kvality, již do roku 2023 si automobilka Subaru dala závazek o celkem 50 procent zvětšit svůj interní tým zaměřený právě na tuto oblast a od stejného roku také nechala zavést kvalitativní výstupní kontroly nového typu.
Použité zdroje: V článku Historie: Subaru, průkopník pohonu všech kol jsme čerpali především z webu subaru.cz. Ostatní zdroje jsou uvedeny v článku.