Martin Macík je český jezdec rallye. Nejvýraznější úspěch zaznamenal na legendární Rallye Dakar. Závodění ale není ani zdaleka jedinou aktivitou Martina Macíka. Co všechno má za sebou a čemu všemu se věnuje? Přidáváme tip jak se s ním můžete v kamionu či v buggyně svézt!
Martin Macík junior má závodění v krvi
Martin Macík se narodil 23. dubna 1989 v Benešově. Po maturitě vystudoval Unicorn University, což je soukromá vysoká škola v Praze, která se zaměřuje na podnikání. Absolvoval zde konkrétně v prezenční formě program Business Management. Již od od raného věku však jednoznačně měl ty nejlepší předpoklady k tomu proniknout také do světa automobilového sportu. Otec Martin je český automobilový závodník, pilot kamionu, účastník Rally Dakar a dalších maratonských cross-country rally.
Původně si Macík starší založil vlastní tiskárnu. Ta podle jeho slov byla v 90. letech poměrně úspěšná a mohl si tak dovolit investovat prostředky do offroadových závodů, v nichž se mu také zadařilo. Značný zájem veřejnosti ho však vedl k tomu najít si jiné závody s odlišným typem auta. Objevila se tak poprvé idea jet na Dakar. Vývoj klasického auta však nebyl pro tyto účely rentabilní a zrodil se proto nápad absolvovat závod s kamionem.
Dakarskou rallye jel Macík senior poprvé v roce 2003. Jeho nejlepším umístěním je čtvrtá příčka z roku 2010. Následně ukončil profesionální závodní kariéru a věnuje se již pouze postu šéfa týmu MM Technology RACING, pod jehož hlavičkou závodí v současné době Martin Macík junior. Ten se konkrétně ve své závodní kariéře profiluje coby specialista na dálkové rallye kamionů, zejména Rallye Dakar. Té se účastnil poprvé v roce 2013 jako navigátor Vlastimila Vildmana, navigátorský post si pak zopakoval ještě jednou.
Martin a jeho vozový park
Úplně prvním vozem se kterým Martin jezdil byla podle jeho slov firemní Škoda Fabia 1.9 SDI, kterou už tehdy příliš nešetřil. Dalším vozem byla červená Mazda 3 s více než 200 koňmi pod kapotou, která bohužel skončila jako „totálka“ a to kvůli sražené srně, která poškodila kromě předku i střechu. Dnes kromě svého běžného vozu jezdí také s MINI JCW GP z limitované edice 3 000 ks. Martinovo JCW má pořadové číslo 790 a kromě toho, že jde o zábavný vůz, považuje jej také za dobrou investici. Vyjma osobních a nákladních automobilů také může usednout za volant autobusu či traktoru. Ostatně v traktoru dokonce absolvoval Rallye Šumava, která probíhá v Klatovech. A byla to teda jízda!
Úsilí bylo korunováno úspěchem v roce 2024
Od roku 2014 i Macík mladší usedl za volant kamionu. Nejprve to byl Franta, speciál postavený na základech vozu Liaz. V roce 2020 začal závodit s kamionem značky Iveco, který se na veřejnosti stal známý pod přezdívkou Karel, kterého vystřídal následně Čenda. Jako pilot se následně Martin Macík zúčastnil Dakaru desetkrát, celkově má za sebou dvanáct účastí. A to s nebývalým úspěchem. Blýskat se na pověstné dobré časy začalo už na Dakaru 2022, kdy si dojel pro sedmé místo, v roce 2023 s pěti vyhranými etapami pro celkové druhé místo, tehdy ještě pod záštitou Big Shock! Racing, týmu založeném v roce 2016 taktéž s vlastním otcem.
Slibná umístění vyvolávala ze strany veřejnosti tlak a také jistá očekávání, jestli se Martinu Macíkovi konečně podaří Dakar prolomil a dosáhnout na kýženého zlatého beduína. A povedlo se, stěžejní triumf přišel se šesti vyhranými etapami v roce 2024 už s novým závodním týmem, zmíněným rodinným MM Technology RACING. Česko se tak po dlouhých 23 letech dočkalo vítězství v kategorií kamionů. Naposledy tu bodoval Karel Loprais v roce 2001, přičemž slavný „Monsieur Dakar“ si tehdy připsal již své šesté a současně poslední vítězství v této královské disciplíně.
Macíkův vítězný kamion Čenda je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na Dakaru závodil Martin Šoltys. Tento model se představil při ostrém startu v roce 2023 a Martin Macík ještě před rozhodujícím startem na na ročníku 2024 prozradil, že ve srovnání s předcházejícím rokem doznaly změn hlavně tlumiče a odpružení.
K závodění patří i produkce závodních kamionů a vlastní talk show
Rodinný tým Macíkových se pod hlavičkou MM Technology RACING zaměřuje nejen na závodění, ale také vyvíjí, staví a servisuje závodní kamiony. Jedná se o stroje v hodnotě stovek tisíc eur a slouží i pro ostatní závodníky na Dakaru. Potvrzením konstatování, že Dakar je pro otce a syna Macíkovy životním stylem, jak prohlásil Martin mladší v jednom z rozhovorů, je ostatně i fakt, že s dakarskou rallye jsou oba spjati i tehdy, když zrovna nezávodí nebo se na ni nepřipravují.
Volné chvíle Martin Macík věnuje i talk show Posedlí Dakarem. Jedná se o zábavné představení dakarské posádky, během něhož, jak avizují pořadatelé, není nouze o dramata a drsné vtipy z kabiny závodního kamionu. Součástí této akce je též velká dakarská show pod otevřeným nebem s účastí těch největších závodnických hvězd a jejich techniky, která se pod názvem Posedlí Dakarem Open Air koná vždy během letních prázdnin. Součástí programu je exhibice na závodní trati, ale i další porce zážitků přímo z Dakaru. Pravidelně také pořádá tréninky při kterém vozí fanoušky po sedlčanské trati a to v rámci Trénujeme na Dakar! My jsme navštívili trénink s kamionem i s buggy Can-Am, které je v současnosti ambasadorem.
Martin působí též jako úspěšný kavárník i majitel mediální agentury
Macík junior ostatně nikterak netají, že závodění není jedinou náplní jeho času. Důraz klade také na marketing. A nepopírá, že v českém motosportu je v tomto směru absolutním průkopníkem. A že ne vždy se pro tento svůj přístup v minulosti setkával s pochopením.
Martin Macík se staral o svůj týmový brand, fanoušky a sociální sítě v době, kdy pro ostatní sportovní kolegy byl marketing tím, co dělat jednak neuměli, ale také to považovali za zcela zbytečné. V současné době už je však situace odlišná, jelikož firmy a značky včetně těch, které se pohybují ve sféře sportu, důležitost marketingu chápou. Populární závodník už tuto činnost zprofesionalizoval a dnes vlastní mediální agenturu MM Production. Tato společnost se prezentuje jakožto full service reklamní agentura. A mimo jiné se stará i o řadu Macíkových soupeřů přímo z Dakaru. V návaznosti na tyto marketingové aktivity Martina Macíka pak vznikla i značka MM Photography, která je zaměřená na produkci fotografií.
Martin však zabrousil i do zcela odlišného byznysu, a to do sektoru gastronomie. Vlastní kavárnu Pilot café otevřel v prostoru nedaleko od Letenského náměstí a nově i nedaleko stanice metra Pražského povstání na Praze 4. Kavárna nabízí výběrovou kávu nebo třeba domácí zákusky. Prostor je však spíše než osobní doménou Martina Macíka „královstvím“ jeho přítelkyně Kateřiny, která zde pracuje jako baristka.
Martin Macík – použité zdroje:
irozhlas.cz/sport/ostatni-sporty/martin-macik-starsi-a-mladsi-rallye-dakar_2403300925_mim
idnes.cz/sport/motorsport/martin-macik-vitez-rallye-dakar-profil.A240118_165407_motorsport_vp2
Další audiovizuální zdroje: Podcast Moje auto, Ukaž káru