Krátké představení buggy Can-Am:
Can-Am Maveric XRC TURBO RR má 200 koní pod kapotou, které v kombinaci s celkovou váhou pouhých 750 kg dovedou v terénu divy! K tomu dopomáhají 32 palcové pneumatiky, dvojitá „áčková“ ramena se stabilizátorem vpředu, vlečná ramena vzadu a tlumiče se zdvihem přes 60 cm. Samozřejmostí je pohon 4×4 a čtyřbodové pásy. Spolujezdec navíc vedle řadící páky a ve dveřích nalezne bezpečností madlo pro držení. Tuto buggynu jsme mohli na vlastní kůži vyzkoušet a to na straně spolujezdce, díky akci Trénujeme na Dakar s Martinem Macíkem.
Kdo je Martin Macík Jr.?
Martin Macík je nejlépe umístěným Čechem Dakaru roku 2018, 2020, 2021 a 2022 v kategorii kamionů. Navázal na dakarskou tradici svého otce, který se Dakaru účastnil celkem 10x. V roce 2022 se otci v počtu startů vyrovnal. Ve svých 33 letech letech má k získání beduína „našlápnuto“ velmi dobře. Má bohaté zkušenosti a jak sám říká: „vyladěný kamion“. Ještě aby ne, sám ho spolu s týmem Big Shock! Racing postavil a dále ho upravuje. Jak celá akce Trénujeme na Dakar probíhala a na co se můžeme těšit?
Jak jízda v Can-Am s Martinem Macíkem probíhá?
Po pár měsících čekání jsme se dočkali. Vyrážíme do Sedlčanské kotliny, kde absolvujeme jízdu v závodní buggyně Can-Am Maveric Martina Macíka z týmu Big Shock! Racing v rámci akce Trénujeme na Dakar. Sraz byl domluven na 15 hodinu odpoledne. Po příjezdu do areálu jsme se zaregistrovali u milé slečny, která nám předala krásné dárky. Šlo o navigační blok, ručník, podpis kartu a samolepky.
Před samotným začátkem jsme se s Martinem vyfotili a počkali na ostatní. Poté nám Martin povyprávěl co se v týmu chystá, jaký byl Dakar a předal slovo mechanikovi Davidu Švandovi. Ten nám s námi probral bezpečnost. Všichni jsme museli mít při jízdě zapnuté čtyřbodové pásy a nasazenou helmu. Držet jsme se mohli madla ve dveřích a u řadící páky. Pokud by se něco stalo, tak v žádném případě nemáme dávat ruce ven z auta, ale pouze se pevně držet madel. Díky pevnému rámu, pásům a helmě jsme byli v bezpečí.
Průběh jízdy s Can-Am buggynou Martina Macíka
Jízda probíhala snad po celé trati Sedlčanské kotliny a to v rychlostech až 115 km/h. O drifty a hlavně skoky nebyla nouze! Buggy je velmi lehká a tak je prý každé kg váhy účastníka znát. Hlavně při skocích, kdy se lehce nakláni na stranu těžšího pasažéra. Díky terénním pneumatikám a parádním tlumičům jsme snadno přejeli i opravdu velké kameny. Po každé jízdě se kvůli bezpečnosti stav pneu a zavěšní kontroloval. I přesto, že šlo o „pouhou“ spolujízdu to byl parádní adrenalin a motoristický zážitek. Bohužel jsme byli podle všeho jedni z posledních, kdo se s buggy a Martinem svezl. Odteď prý bude nabízet pouze jízdu v dakarském kamionu, o který je velký zájem. Sami jsme se s ním svezli minulý rok. Více o jízdě v dakarském kamionu
Celkem nás bylo 10 s tím, že každý z nich si mohl přivézt kamarády či rodinu. I pro ně to byl skvělý zážitek. Pohybovat se mohli po celé trati všude tam, kde roste tráva čehož všichni pro focení a natáčení využili. Součástí zážitku navíc bylo onboard video a profesionální fotografie.
Chtěli byste se také projet?
Zažijte jízdu v dakarské buggyně Can-Am, která probíhá v Praze a Přerově. Jde o obdobnou buggy jakou jsme se svezli s Martinem Macíkem! Popřípadě zvažte jízdu v superbuggy na autokrosové trati v Přerově a Sedlčanech či závodní buggy na autokrosové trati v Přerově, Přibicích, Dolním Bousově a Sedlčanech. Ať vyberete cokoli, chybu neuděláte!
Poklidnější avšak i tak dosti adrenalinovou jízdu slibuje kamion Tatra 813, jízda v Hummeru H1, Jeepu Grand Cherokee nebo popřípadě v jednom z vozů Land Rover. Je z čeho vybírat, že? 🙂
Co se v roce 2022 chystá?
Dozvěděli jsme se, že v minulosti tým připravoval vlastní buggynu pro Dakar, ale vzhledem k náročnosti stavby kamionů (v rámci MM TECHNOLOGY) a to dokonce později i pro ostatní závodní týmy na to nebyl v podstatě čas. Nastíněn nám byl také program Posedlí Dakarem Open Air 2, který proběhne v Sedlčanech a Přerovské rokli na Moravě. Je se na co těšit, tak snad budeme mít čas a na tuto akci také vyrazíme! Mimo to jsme probrali konkurenční týmy a náročnost jízdy v terénu nejen s buggynou. Celá akce trvala zhruba dvě hodiny a opět nám to neskutečně uteklo!