TEST: JÍZDA S MARTINEM MACÍKEM V DAKARSKÉM KAMIONU

Kdo je Martin Macík Jr.?

Martin Macík je nejlépe umístěným Čechem Dakaru roku 2018, 2020 a 2021 v kategorii kamionů. Navázal na dakarskou tradici svého otce, který se Dakaru účastnil celkem 10x. V příštím roce (2022) se otci v počtu startů vyrovná. Ve svých 32 letech letech má k získání beduína „našlápnuto“ velmi dobře. Má bohaté zkušenosti a jak sám říká: „vyladěný kamion“. Ještě aby ne, sám ho spolu s týmem Big Shock! Racing postavil a dále ho upravuje. Jak celá akce Trénujeme na Dakar probíhala a na co se můžeme těšit?


Jak jízda s Martinem Macíkem probíhá?

Po pár měsících čekání jsme se dočkali. Vyrážíme do Sedlčanské kotliny, kde absolvujeme jízdu v dakarském speciálu Martina Macíka z týmu Big Shock! Racing v rámci akce Trénujeme na Dakar. Sraz byl domluven na 9 hodinu ráno. Po příjezdu do areálu jsme se zaregistrovali u milé slečny, která nám předala krásné dárky. Šlo o navigační blok, oficiální blicí pytlík a deštník. Ten se později bohužel hodil. To ale předbíháme.

Trénujeme na Dakar aneb jízda s Martinem Macíkem
Sedlčanská kotlina a zaparkovaný Franta

Do začátku zbývalo ještě pár minut a tak jsme si zatím prohlédli dakarský speciál Liaz, kterého Martin Macík pojmenoval Franta. Bylo skvělé moci si ho kompletně prohlédnout! Vzhledem k blížícímu se dešti se průběh akce změnil. Nejdříve jsme začali rychlou bezpečnostní instruktáží a šlo se jezdit! Účastníků kteří mají zaplacenou jízdu bylo celkem 20 s tím, že každý z nich si mohl přivézt kamarády či rodinu. I pro ně to byl skvělý zážitek. Pohybovat se mohli po celé trati všude tam, kde roste tráva čehož všichni pro focení a natáčení využili. Součástí zážitku navíc byly i profesionální fotky a onboard videa.


Jízda v dakarském speciálu

Jízda začínala v první zatáčce, kde byla umístěna tzv. střídačka. Tam netrpělivě na svou jízdu čekali všichni účastníci. Jakmile na Vás přišla řada, vybrali jste si helmu a usedli k Martinu Macíkovi do kamionu. Po upnutí 6 bodovými pásy (pro rychlost střídání jsme se připoutali pouze čtyřmi pásy) a připojení helmy (sluchátek a mikrofonu) vše začalo! Motor řval, kamion skákal, klouzal a Martin vtipkoval.

Nejlepší částí trati je dlouhá zatáčka, kde se nachází střídačka, která se zásadně projíždí bokem. Velkým adrenalinem je skok přes 9 metrový kopeček zhruba uprostřed trati. Je neskutečné, že téměř 9 tun vážící kamion ho dokáže hravě přeskočit. Celá jízda trvala zhruba 4 minuty, které utekly jako voda. Jak ale Martin říká, za delší jízdu bychom se nedoplatili a hlavně na ní nejsme připravení. Mnohým jeho kamarádům po 20 minutách jízdy bylo zle a druhý den je značně bolela krční páteř. I tak nám to bohatě stačilo a skvěle ukázalo jak náročný Dakar pro jezdce i techniku musí být. A to nemluvě o složité navigaci někde uprostřed pouště. Klobouk dolů!


Chtěli byste se také projet?

Pokud máte zájem se svézt v dakarském speciálu s Martinem Macíkem, můžete si jízdu zakoupit na jeho webu. My Vám můžeme zprostředkovat poklidnější avšak i tak dosti adrenalinovou jízdu s terénním speciálem Tatra 813 nebo armádní Tatrou 815. Líbit by se Vám také mohla jízda v Hummeru H1, Jeepu Grand Cherokee nebo popřípadě v jednom z vozů Land Rover.


Co se chystá?

Potom co jsme se všichni svezli začalo více pršet. Dárkové deštníky se tak hodily. Zhruba hodinku jsme zcela neformálně a kamarádsky povídali s Martinem a jeho parťáky. Dozvěděli jsme se připravované novinky, pár historek ze závodů a měli možnost se na cokoli zeptat. Dozvěděli jsme se tak například o vylepšení spojovačky (tyč spojující kola a řízení), nových perech a tlumičích. Zmínil také, že na další Dakar tým Big Shock! Racing vypraví dva kamiony. V případě nouze tak bude mít náhradní díly navíc čehož ostatní závodní týmy v minulosti využívaly. Chybět nemohla otázka: „Kolik Dakar stojí?


Kolik Dakar stojí?

Samotná registrace techniky, všech členů týmu prý stojí až 10 miliónu korun. Na následující Dakar se počítá s celkovými náklady až 2 miliony eur. To nás všechny dost překvapilo. Martin také otevřeně řekl, že jeden trénink na Dakar jako ten, který jsme s ním dnes absolvovali stojí zhruba 150 tisíc korun. Není se čemu divit, jen pneumatiky obvykle nevydrží déle než 1,5 tréninku a to nemluvíme o opotřebení ostatních dílů, pronájmu trati, zaplacení mechaniků apod. Samotný kamion , konkrétně Franta má podle něj hodnotu 10 miliónů korun. Jde o neskutečně nákladnou „zálibu“. Zajímavé také bylo povídání o sponzorech. Důležité je být vidět a mít výsledky. To vše Martin a jeho tým umí a tak podle minulého Dakaru mají mediální hodnotu 250 – 300 miliónů korun. Sám Big Shock je prý se spoluprací velice spokojen. Každý rok prý jeho zástupci konstatují: „už to nemůže být lepší“.


Fotogalerie z akce Trénujeme na Dakar


Dakarské speciály Franta a Karel

Dakarské speciály Franta a Karel jsou kamiony, které si rodina Macíkových a Big Shock! Racing vyvinuly a postavily sami. Dobře odvedenou práci potvrzují nedávné úspěchy – 5. místo na Dakaru 2020 a 4. místo na Dakaru 2021. Mimo Dakar bodovaly také například na soutěžích v Maroku, Polsku, Tunisku a dalších soutěžích.

Franta

Franta je závodní kamion Liaz s šestiválcovým motorem Iveco Cursor 13 o objemu 12 998 cm3 s výkonem cca 1 050 koní. Převodovka je manuální 16 stupňová. Maximální rychlost činí 140 km/h přičemž při naší jízdě v Sedlčanské kotlině hravě dosáhl 120 km/h. Váží zhruba 9 tun. Pokud si vzpomínáte, dříve byl celý černý. Šlo prý o marketingový tah.

Zdroj: youtube.com – kanál BIG SHOCK RACING, DAKAR SHOW in CZECH REPUBLIC // 2019 

Karel

Karel je závodním kamionem Iveco Powerstar s šestiválcovým turbodieselem o objemu 12 900 cm3 produkujícím cca 1 100 koní a 4 500 Nm. Má automatickou převodovku. Váží taktéž cca 9 tun a závodní spotřeba činí cca 140 l nafty na 100 km. Poznávacím prvkem je jeho „čumák“.

Zdroj: youtube.com – kanál Martin Macík, Testování Karla na Dakar 2021 | VLOG02

Nový kamion

O novém kamionu jsme se toho příliš nedozvěděli. Jen to, že bude mít opět mužské jméno, které jako všechny ostatní jména Martin vymyslí se svým otcem. Překvapením není to, že zřejmě půjde o kamion s motorem Iveco se kterým Martin Macík a Big Shock! Racing spolupracuje.