TEST: JÍZDA S MARTINEM MACÍKEM V DAKARSKÉM KAMIONU

Kdo je Martin Macík Jr.?

Martin Macík je nejlépe umístěným Čechem Dakaru posledních let (2020, 2021, 2022, 2023) v kategorii kamionů. Navázal na dakarskou tradici svého otce, který se Dakaru účastnil celkem 10x. V roce 2022 se otci v počtu startů vyrovnal. K získání beduína má „našlápnuto“ velmi dobře. Má totiž bohaté zkušenosti a jak sám říká: „vyladěný kamion“. Ještě aby ne, sám závodní kamion spolu s týmem Big Shock! Racing postavil a dále ho upravuje. Nově (2023) však již bez spolupráce s Big Shock! Racing a čistě pod vlastní značkou MM Technology. Jak celá akce Trénujeme na Dakar probíhala a na co se můžete těšit?


Jak jízda s Martinem Macíkem probíhá?

Po pár měsících čekání jsme se dočkali. Vyrážíme do Sedlčanské kotliny, kde absolvujeme jízdu v dakarském speciálu Martina Macíka z týmu Big Shock! Racing v rámci akce Trénujeme na Dakar. Sraz byl domluven na 9 hodinu ráno. Po příjezdu do areálu jsme se zaregistrovali u milé slečny, která nám předala krásné dárky. Šlo o navigační blok, oficiální blicí pytlík a deštník. Ten se později bohužel hodil. To ale předbíháme.

Trénujeme na Dakar aneb jízda s Martinem Macíkem
Sedlčanská kotlina a zaparkovaný Franta

Do začátku zbývalo ještě pár minut a tak jsme si zatím prohlédli dakarský speciál Liaz, kterého Martin Macík pojmenoval Franta. Bylo skvělé moci si ho kompletně prohlédnout! Vzhledem k blížícímu se dešti se průběh akce změnil. Nejdříve jsme začali rychlou bezpečnostní instruktáží a šlo se jezdit! Účastníků kteří mají zaplacenou jízdu bylo celkem 20 s tím, že každý z nich si mohl přivézt kamarády či rodinu. I pro ně to byl skvělý zážitek. Pohybovat se mohli po celé trati všude tam, kde roste tráva čehož všichni pro focení a natáčení využili. Součástí zážitku navíc byly i profesionální fotky a onboard videa.


Jízda s Martinem Macíkem v dakarském speciálu

Jízda začínala v první zatáčce, kde byla umístěna tzv. střídačka. Tam netrpělivě na svou jízdu čekali všichni účastníci. Jakmile na Vás přišla řada, vybrali jste si helmu a usedli k Martinu Macíkovi do kamionu. Po upnutí 6 bodovými pásy (pro rychlost střídání jsme se připoutali pouze čtyřmi pásy) a připojení helmy (sluchátek a mikrofonu) vše začalo! Motor řval, kamion skákal, klouzal a Martin vtipkoval.

Nejlepší částí trati je dlouhá zatáčka, kde se nachází střídačka, která se zásadně projíždí bokem. Velkým adrenalinem je skok přes 9 metrový kopeček zhruba uprostřed trati. Je neskutečné, že téměř 9 tun vážící kamion ho dokáže hravě přeskočit. Celá jízda trvala zhruba 4 minuty, které utekly jako voda. Jak ale Martin říká, za delší jízdu bychom se nedoplatili a hlavně na ní nejsme připravení. Mnohým jeho kamarádům po 20 minutách jízdy bylo zle a druhý den je značně bolela krční páteř. I tak nám to bohatě stačilo a skvěle ukázalo jak náročný Dakar pro jezdce i techniku musí být. A to nemluvě o složité navigaci někde uprostřed pouště. Klobouk dolů!


Chtěli byste se také projet?

Doplňujeme nabídku terénních zážitků o jízdu v dakarské buggyně, která probíhá v Praze a Přerově. Dále také o jízdu v superbuggy na autokrosové trati v Přerově a Sedlčanech a závodní buggynou na autokrosové trati v Přerově a Přibicích.

Pokud vás láká jízda s Martinem Macíkem, můžete si jízdu zakoupit na jeho webu. My Vám můžeme zprostředkovat poklidnější avšak i tak dosti adrenalinovou jízdu s terénním speciálem Tatra 813. Líbit by se Vám také mohla jízda v Hummeru H1, Jeepu Grand Cherokee nebo popřípadě v jednom z vozů Land Rover.


Co se chystá?

Potom co jsme se všichni svezli začalo více pršet. Dárkové deštníky se tak hodily. Zhruba hodinku jsme zcela neformálně a kamarádsky povídali s Martinem a jeho parťáky. Dozvěděli jsme se připravované novinky, pár historek ze závodů a měli možnost se na cokoli zeptat. Dozvěděli jsme se tak například o vylepšení spojovačky (tyč spojující kola a řízení), nových perech a tlumičích. Zmínil také, že na další Dakar tým Big Shock! Racing vypraví dva kamiony. V případě nouze tak bude mít náhradní díly navíc čehož ostatní závodní týmy v minulosti využívaly. Chybět nemohla otázka: „Kolik Dakar stojí?


Kolik Dakar stojí?

Samotná registrace techniky, všech členů týmu prý stojí až 10 miliónu korun. Na následující Dakar se počítá s celkovými náklady až 2 miliony eur. To nás všechny dost překvapilo. Martin také otevřeně řekl, že jeden trénink na Dakar jako ten, který jsme s ním dnes absolvovali stojí zhruba 150 tisíc korun. Není se čemu divit, jen pneumatiky obvykle nevydrží déle než 1,5 tréninku a to nemluvíme o opotřebení ostatních dílů, pronájmu trati, zaplacení mechaniků apod. Samotný kamion , konkrétně Franta má podle něj hodnotu 10 miliónů korun. Jde o neskutečně nákladnou „zálibu“. Zajímavé také bylo povídání o sponzorech. Důležité je být vidět a mít výsledky. To vše Martin a jeho tým umí a tak podle minulého Dakaru mají mediální hodnotu 250 – 300 miliónů korun. Sám Big Shock je prý se spoluprací velice spokojen. Každý rok prý jeho zástupci konstatují: „už to nemůže být lepší“.


Fotogalerie z akce Trénujeme na Dakar – jízda s Martinem Macíkem


Dakarské speciály – Franta, Karel, Arnošt a Čenda

Dakarské speciály Franta a Karel jsou kamiony, které si rodina Macíkových a Big Shock! Racing vyvinuly a postavily sami. Dobře odvedenou práci potvrzují nedávné úspěchy – 5. místo na Dakaru 2020 a 4. místo na Dakaru 2021. Mimo Dakar bodovaly také například na soutěžích v Maroku, Polsku, Tunisku a dalších soutěžích.

Franta

Franta je závodní kamion Liaz s šestiválcovým motorem Iveco Cursor 13 o objemu 12 998 cm3 s výkonem cca 1 050 koní. Převodovka je manuální 16 stupňová. Maximální rychlost činí 140 km/h přičemž při naší jízdě v Sedlčanské kotlině hravě dosáhl 120 km/h. Váží zhruba 9 tun. Pokud si vzpomínáte, dříve byl celý černý. Šlo prý o marketingový tah.

Youtube náhledovka Dakar Show
Zdroj: youtube.com – kanál BIG SHOCK RACING, DAKAR SHOW in CZECH REPUBLIC // 2019 

Karel

Karel je závodním kamionem Iveco Powerstar s šestiválcovým turbodieselem o objemu 12 900 cm3 produkujícím cca 1 100 koní a 4 500 Nm. Má automatickou převodovku. Váží taktéž cca 9 tun a závodní spotřeba činí cca 140 l nafty na 100 km. Poznávacím prvkem je jeho „čumák“.

Youtube náhledovka Martin Macík
Zdroj: youtube.com – kanál Martin Macík, Testování Karla na Dakar 2021 | VLOG02

Arnošt – kamion pro Dakar 2022

O novém kamionu jsme se toho příliš nedozvěděli. Jen to, že bude mít opět mužské jméno, které jako všechny ostatní jména Martin vymyslí se svým otcem. Překvapením není to, že zřejmě půjde o kamion s motorem Iveco se kterým Martin Macík a Big Shock! Racing spolupracuje. Po pár týdnech od naší návštěvy Martin Macík spolu s týmem představil zbrusu nový kamion, který pojmenoval Arnošt. Říkáte si, proč Arnošt?

Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchýně má 3 syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi,“ popisuje Martin Macík a pokračuje: „Následně se ukázalo, že tátův úplně první fichtl, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.

Zdroj: bigshockracing.cz

Nový kamion vychází ze svého předchůdce Karla, má tedy stejnou karoserii, nápravu, motor i automatickou převodovku. Mechanici z dílny MM Technology zapracovali na lepším rozložení váhy, novém uložením náhradních dílů, nádrži a již zmiňované spojovačce. Sami se také věnovali brzdovému systému, vzduchařině, elektrice s tím, že drtivou většinu dílů si vyrábí sami. Jaké jsou tedy technické parametry kamionu? Srdcem kamionu je šestiválcovým turbodiesel Iveco Powerstar o objemu 12 998 cm3 produkujícím více než 1 000 koní s točivým momentem více než 5 000 Nm. Celý kamion váží 8,5t. Maximální rychlost je elektronicky omezená na 140 km/h.

Čenda – kamion pro Dakar 2023

Arnošt se na závodní trati příliš dlouho neohřál a nahradil ho nový závodní kamion Čenda, který vznikl pod vlastní značkou MM Technology. Zároveň vznikl i další, zcela identický kamion k pronájmu nebo prodeji, který Martin pojmenoval – Jenda. Největší úpravy pry proběhly v nastavení podvozku. Nejviditelnější změnou je změna barevné kombinace na oranžovou a černou, symbolizující spojení s firmou IVAR CS. Spolupráce s Big Shock! Racing byla po vzájemné dohodě ukončena. Jak Martin Macík zmínil, obě strany dosáhly slušných výsledků a rozešly se v dobrém. Jak již víme, Dakar 2023 se vydařil a Martin spolu s jeho týmem dosáhl 2. místa.