Cybertruck pochází z dílny americké automobilky Tesla. Je vůbec prvním zástupcem v domovských Spojených státech nejpopulárnější kategorie aut – velkých pick-upů. Jedná se proto o odolný a robustní vůz, který je vybaven elektronickým adaptivním vzduchovým odpružením, které nabízí zdvih 305 mm a světlou výšku 406 mm. Přináší vynikající dojezd, příznivou cenu a také značně atypický design.
Na druhou stranu mu bývá vyčítáno především nekvalitní zpracování. Nad tím se pozastavují hlavně američtí recenzenti a objektivně lze uznat, že je patrno, že spáry jsou nestejně široké, některé části karoserie špatně lícují.
První majitelé si stěžují i na poruchy stěračů, které jsou opravdu obrovské! Jedná se tak o značně neobvyklý vůz, který kombinuje praktické vlastnosti pickupu a výkonnost sportovního automobilu. Už v okamžiku, kdy se poprvé představil, doslova šokoval. Premiéru si automobil odbyl konkrétně v roce 2019 a zatímco dosud se nad jeho tvary mohli technologičtí nadšenci podivovat maximálně na fotografiích, nyní tak mohou činit naživo.
Tesla Cybertruck se předvedl v Praze
V rámci projektu Cybertruck Odyssey totiž zahájil cestu po Evropě. Během ní absolvuje více než 100 zastávek v celkem 20 zemích, během nichž si jej mohou prohlédnout návštěvníci z řad veřejnosti. Elektromobil tak zavítal i do Prahy. Tesla Cybertruck byla vystavena nejprve v Arkády Pankrác, a to 5. června. Následně se od 6. do 8. června přesunula do Tesla Center Prague, showroomu značky Tesla v pražských Průhonicích. Na prohlídku bylo nutné se registrovat.
V rámci tour bylo také možno si domluvit testovací jízdu, ovšem nikoli přímo s vystaveným Cybertruckem, ale se standardními modely S, 3, X, Y. Primárním účelem celé akce nakonec podle českých novinářů, kteří se zúčastnili prezentace, hlavně bylo hlavně promo mající za cíl přesvědčit potenciální zájemce ke koupi Modelu 3 nebo Y. Nicméně pozornost si Cybertruck rozhodně tímto ukrást nenechal. Naživo je vozidlo mimořádně impozantní. Ostatně napovídá tomu i jeho konstrukce (tzv. exoskelet) z nerezové oceli i avizovaná délka 5,7 metru a šířka více než 2,2 metru. Pro porovnání si pak stačí představit, že s těmito rozměry je inovativní počin od Tesly zhruba o metr delší než domácí Suberb.
Chtěli byste Teslu vyzkoušet? Můžete!
Dobrou zprávou je, že Teslu může vyzkoušet i obyčejný smrtelník a to díky zážitkovým jízdám. K dispozici je nejúspornější a nejlevnější Tesla Model 3, futuristický Model S Plaid s režimem autopilota a Model X s netradičním otevíráním dveří. Všechny elektromobily můžete vyzkoušet v několika časových variantách a to na více než 6 místech v ČR!
Cybertruck má v Evropě problém
Podoba Cybertrucku přitom není jen designovým výstřelkem. Primárně si ji vynutil specifický materiál. Tvarování a lakování oceli je velmi náročné, proto se automobilka rozhodla vsadit na ostré linie a absenci laku. Ostatně domácí reportéři, kteří si byli Cybertruck v Praze prohlédnout, s nadsázkou konstatují, že kulaté jsou pouze čočky kamer a kola a pakliže by to bylo možné, šéf automobilky Elon Musk by jistě požadoval hranatá i ta. Typické tvary Cybertrucku jsou jeho signifikantním znakem, ale i důvodem, proč se s automobilem alespoň prozatím nepočítá na evropském trhu.
Jednoznačně ve stávající podobě neplní bezpečnostní předpisy vůči chodcům. Problém z pohledu tuzemské legislativy představuje i hmotnost 3104 kg. Ta znamená, že nová Tesla poměrně snadno přesáhne limit 3,5 tuny, tedy hranici pro osobní vozy. Zájemce o řízení tohoto kolosu by už musel vlastnit řidičský průkaz skupiny C, tedy oprávnění na kamión. S ocelovým obrem se navíc rozhodně nevejdete ani do standardního parkovacího místa, stejně jako do rychlého pruhu při zúžení na dálnici.
Nepraktický, ale působivý!
Nerezová ocel také „trpí“ tím, čím lze očekávat: Urputným ulpíváním otisků prstů. Zvláště je to patrné na dveřích. Ty totiž také postrádají obvyklé kliky. Nutné je stisknout tlačítko v bočním sloupku a poté chycením za hranu dveře otevřít. I v pražském showroomu tento neduh bil do očí.
Interiér automobilu nabízí dostatek prostoru, přesto zůstává věrný minimalistickému provedení. Ovládání se také neliší od ostatních vozů Tesla. Slouží k němu dotykový displej a případně tlačítka na volantu. Vozidlo působí doslova jako z jiné planety. A nepřestává rozdělovat odbornou i laickou veřejnost na dva tábory. Podle jednoho je rozhodně dobře, že evropské silnice ještě nebrázdí. Druhým se ale jeho syrová osobitost jednoduše líbí.
Naše další články věnované Tesle:
Tesla Cybertruck v Praze – použité zdroje:
Použité zdroje: elektrickevozy.cz/clanky/tesla-cybertruck-nazivo-v-praze-prvni-dojmy-fotogalerie, auto.hn.cz/c1-67330550-kontroverzni-tesla-je-v-praze-cybertruck-sokuje-velikosti-designem-i-zpracovanim