TEST: TESLA MODEL 3 VE MĚSTĚ I DÁLNICI

Vyzkoušel jsem Teslu Model 3 ve městě i na dálnici

Jízda v Tesle Model 3

Sportovní a přesto elegantní

Je krásná slunečná neděle a já se vydal na cestu do Hradce Králové, kde se budu moci svézt Teslou Model 3. Těšil jsem se na jízdu ve městě, dálnici a hlavně na režim autopilota, který jsem ještě nikdy nezažil. Po příjezdu na smluvené místo mě překvapilo jak Tesla Model 3 působí sportovně a elegantně zároveň. Na fotografiích mě vždy přišla poněkud obyčejná. Design je opravdu minimalistický, ale atraktivní, ať už jde o přední masku bez mřížky či strmější zadní část a co teprve v interiéru!

Pokud budete mít možnost, vyzkoušejte si na displeji zapnout klimatizaci. Jedním z výjimečných ovládacích prvků je totiž krásná animace, která se zobrazuje na displeji při ovládání klimatizace. Při změně teploty nebo proudění vzduchu se na obrazovce zobrazují elegantní grafické prvky, které ukazují směr proudění vzduchu a jeho intenzitu. Tato animace nejenže přidává vizuální lákadlo, ale také pomáhá posádce lépe porozumět a nastavit požadované klimatické podmínky.

Interiér Tesly Model 3

Futuristický interiér

Po otevření dveří jsem vstoupil do moderního a prostorného prostoru s minimalistickým designem. Dominantou interiéru je obrovský 15palcový dotykový displej umístěný uprostřed přístrojové desky, který slouží k ovládání všech funkcí vozu. Pouze zrcátka se nastavují na volantu. Příjemně překvapuje absence tradičního přístrojového štítu, který je nahrazen digitální obrazovkou, na níž lze zobrazit různé informace o jízdě a stavu vozidla. Chvíli trvá než si člověk zvykne na to, že rychlost se zobrazuje v levém horním rohu displeje, který je jak jsme zmiňovali výše, umístěn uprostřed.

Materiály v interiéru jsou příjemné na dotek. Sedadla jsou pohodlná a ergonomicky tvarovaná, což přispívá k vysokému komfortu při dlouhých cestách. Prostor pro posádku i pro zavazadla je dostatečně velký. Kromě pohodlí a prostoru nabízí interiér Modelu 3 také vynikající akustiku. Díky tichému elektrickému pohonu a kvalitnímu odhlučnění kabiny je jízda s Teslou Model 3 tišší a klidnější než u tradičních spalovacích vozů. To umožňuje posádce plně si vychutnat hudbu, podcasty nebo tichou konverzaci během jízdy. Na voze byly zimní pneumatiky, které ale trochu hluk vydávaly. S letními pneumatikami je to prý úplně jiná písnička. Chcete se také v tomto voze svézt?


Chcete se v Tesle také projet? Máme pro Vás dobrou zprávu!

K dispozici je možnost projížďky v Tesle Model 3 a to hned na několika místech v ČR – Praha, Brno, Hradec Králové, Liberec a další města. Můžete se těšit na 325 koní připravených k okamžité akceleraci jejichž výsledkem zrychlení je 0-100 km/h za cca 5s a možné přetížení až 1 G. K dispozici jsou různé časové varianty. Jaké město vyberete?


Jak se Tesla Model 3 řídí?

Byl jsem plný očekávání, jak se Model 3 na silnici bude chovat ve srovnání s jeho starším sourozencem, Modelem S, který jsem měl příležitost krátce vyzkoušet o pár let dříve. Tesla Model 3 nabízí úžasné jízdní vlastnosti, které se oproti staršímu Modelu S liší svou agilitou a sportovnějším charakterem. S kompaktnější velikostí a nižší hmotností je Model 3 schopný plynule a lépe se pohybovat v hustém provozu. Menší velikost vozu oceníte také při parkování. Díky svému nízkému těžišti, které je dosaženo umístěním baterií pod podlahou, drží pevně na silnici a nabízí vynikající stabilitu.

Model 3 nabízí několik jízdních režimů, které umožňují přizpůsobit jízdní charakteristiku vozu podle preferencí a podmínek na silnici. Musím říct, že fungují opravdu skvěle. Ve městě jsem zvolil režim Chill, který snižuje snižuje odezvu na plyn a poskytuje jemnější akceleraci. Mimo obec jsem vyzkoušel režim standard a samozřejmě sport, který poskytne vyšší zrychlení, zvýší tuhost a tím i citlivost volantu.

Jízda na dálnici s autopilotem

Na dálnici byl Model 3 jako ryba ve vodě. Dynamický výkon elektromotoru poskytoval dostatek síly pro plynulé předjíždění a udržování stabilní rychlosti. Během jízdy jsem si vychutnával pocit výjimečného řízení, které bylo přesné a citlivé. Co mě trochu otravovalo, bylo hlučné hlášení systému hlídání jízdního pruhu. Popravdě nevím, jestli ho lze v nastavení trochu ztišit, předpokládám, že kvůli bezpečnosti to asi nepůjde.

Nastal čas vyzkoušet režim autopilota na který jsem se tak těšil. Základní autopilotní systém Modelu 3 poskytuje adaptivní tempomat a automatické udržování jízdního pruhu. Adaptivní tempomat umožňuje vozidlu sledovat rychlost před ním jedoucích vozidel a automaticky upravovat rychlost a odstup, aby se udržovala bezpečná vzdálenost. Automatické udržování jízdního pruhu sleduje jízdní pruhy a pomáhá udržovat vozidlo ve středu pruhu. Systém přizpůsobuje směrování a rychlost tak, aby se Model 3 držel na předem stanovené trase. Je však důležité si uvědomit, že základní autopilotní systém Modelu 3 vyžaduje stále dozor a aktivní účast řidiče. Vůz měl ve výbavě základní režim autopilota, který neumí řešit křižovatky a pod. Vždy, dostatečně včas před křižovatkou upozorní na to, že je nutné převzít řízení. I tak to byl skvělý zážitek a věřím, že budu moci v budoucnu vyzkoušet i pokročilý režim autopilota, který je pokud mám správné informace stojí o 100 tisíc Kč více.

Jízda na okresce, v obci a parkování

Zadek Tesly Model 3

Jízda v obci a na okresce s Teslou Model 3 je opravdu komfortní, tichá a přesto nabízí parádní zrychlení, které oceníte na semaforech a při předjíždění. I přesto, že již elektromobilita není v plenkách, stále umí vzbudit zájem. Zejména na semaforech 🙂

Jak jsem zmiňoval již výše, skvěle se s Modelem 3 i parkuje. Bohužel mě nenapadlo vyzkoušet režim autopark, který umí sám vyhledat parkovací místo a s asistencí zaparkovat. Tak snad někdy příště. Stejně tak jsem nevyzkoušel ani funkci Summon (také známá jako „Smart Summon“), která umožňuje řidiči volat své vozidlo z místa, kde je zaparkované, aby se k němu přiblížilo. Pomocí mobilní aplikace může totiž řidič s vozem pohybovat vpřed, vzad nebo otáčet v rámci omezeného prostoru. To může být užitečné při vstupu nebo výstupu v případě úzkého parkovacího místa.

Nabíjení a výdrž baterie

Hodina nešetrné jízdy po městě, okresce a dálnici (celkem 80 km) ubrala 32 % baterie. Se stejným stylem jízdy by tedy bylo možné ujet cca 260 km což není špatný výsledek. Maximální udávaný dojezd dle normy WLTP u tohoto vozu činí 420 km. Umím si představit, že s klidnější a defenzivnější jízdou lze snadno dosáhnout dojezdu přes 350 km. Otázkou je, jak moc se dojezd změní v případě plně naloženého vozu a když jsou zimní mrazy. I tak ale jde o plně využitelný elektromobil, který se mi opravdu zalíbil.

WLTP je celosvětový standard pro určování spotřeby paliva, emisí CO2 a úrovní znečišťujících látek u řady vozidel. Tento postup zahrnuje různé testy určené k napodobení jízdních podmínek ve skutečném světě a současně k získání konzistentních výsledků.

tesla.com

Dlouhodobé zkušenosti majitele s vozy Tesla

Vzhledem k tomu, že jízda probíhala s instruktorem, byla možnost ho kompletně vyzpovídat. Jeho firma vlastní kromě Modelu 3 i Model S. S oba vozy jsou spokojení a doposud za několik let nemuseli servis příliš řešit. Jen standardně výměnu destiček a kotoučů. Ty díky rekuperaci trpí korozí. Jedinou velkou poruchou bylo poškození elektromotoru u Modelu S, který byl repasován v servisu Tesla v Praze. Před rokem 2019 kdy se u nás tento servis otevřel bylo nutné vůz dopravit do Lince či Vídně v Rakousku nebo do německého Mnichova nebo Stuttgartu. To se tedy mohlo opravdu prodražit. Dnes je situaci díky bohu již jiná.

Jen pro zajímavost, instruktor má dlouhodobou zkušenost i se Škoda Enyaq, kde vyzdvihuje oproti Tesle karosářské zpracování a hlavně interiér. Kde však Škodovka zaostává jak možná čekáte je infotaiment. Podle jeho slov je Enyaq i tak opravdu povedeným elektromobilem, který má budoucnost. Docela mě tato slova potěšila!

S nabíjením není prý problém, nabíjí především na Superchargerech od Tesly a nabíjecích stanicích Čezu. Dříve hojně využíval nabíjení u supermarketu Lidl a McDonaldu, kde je však nabíjení pomalé. Dnes je již infrastruktura dobíjecích stanic mnohem lepší. Dostupné nabíjecí stanice snadno najdete i díky navigačnímu systému ve voze.


Líbit by se Vám mohla jízda v Tesle Model S a X Plaid!

Připravte se na nezapomenutelnou jízdu plnou adrenalinu a luxusu v Tesle Model X Plaid a S Plaid! V Tesle Model X Plaid zažijete fascinující kombinaci výkonu a prostornosti SUV. S více než 1 000 koňskými silami pod kapotou a rychlostí zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,6 sekundy, se budete cítit jako na palubě raketoplánu. Model X Plaid vás okouzlí svým luxusním interiérem a nejmodernějšími technologickými prvky, které vás budou provázet po celou jízdu. Jaký elektromobil vyberete? Více o jízdě v Tesle Model S a Modelu X Plaid


Závěrečné shrnutí mého testu Tesly Model 3

Závěrem lze říci, že Tesla Model 3 nabízí atraktivní exteriér a futuristický interiér, který se opravdu zalíbil. Supr akustika a zmíněná grafika klimatizace přidávají k příjemnému zážitku z jízdy. Dojezd a velikost kufru jsou další pozitivní body, i když by se otevírání kufru jako liftback u modelů Škoda Octavia nebo Superb mohlo přidat na praktičnosti. Zimní pneumatiky byly trochu hlučné, ale obecně je během jízdy v Modelu 3 ticho. Drobnou nevýhodou byl hlučný systém hlídání jízdních pruhů, častá potřeba kontaktu s volantem při používání autopilota a umístění rychloměru, který by za mě mohl být klidně řešen Head Up Displejem. Celkově však hodnotím Teslu Model 3 jako reálně využitelný vůz, který umí být komfortní, ale i zábavný. Chcete se také projet?


Chcete se v Tesle také projet? Máme pro Vás dobrou zprávu!

K dispozici máme možnost projížďky v Tesle Model 3 a to hned na několika místech v ČR – Praha, Brno, Hradec Králové, Liberec a další města. Můžete se těšit na 325 koní připravených k okamžité akceleraci jejichž výsledkem zrychlení je 0-100 km/h za cca 5s a možné přetížení až 1 G. K dispozici jsou různé časové varianty. Jaké město vyberete?