HISTORIE: Jaguar E-Type, nejkrásnější vůz světa

Jak se zrodila legenda

Automobil z portfolia značky Jaguar označovaný jako E-Type se dodával od roku 1961 až do roku 1975. Jeho produkci ukončila až ropná krize v 70. letech. Hodnocen bývá jako nejkrásnější auto světa a jako jeden z mála modelů se prakticky stal legendou už v době, kdy ještě jeho výroba byla v plném proudu. Snad jedinou výtkou, kterou k němu lze v tomto směru směřovat, je to, že je vyveden v červeném laku, nikoli v zelené typické pro britské sportovní vozy.

Historie Jaguaru E-Type

Vůbec poprvé byl nový Jaguar uveden 15. března 1961 na autosalonu v Ženevě. A vzbudil tehdy právem nebývalou pozornost, kupé tehdy nemělo v nabídce konkurence obdoby. I samotný Enzo Ferrari prý prohlásil, že jde o nejkrásnější auto všech dob. Bezpochyby tak tento vůz dokázal zaujmout nejen vzhledem, ale také výkonem a jízdními vlastnostmi. Ostatně jeho duchovní otec Malcolm Sayer měl od počátku s novinkou ambice na závodní automobil, určený ovšem do běžného provozu.

Navržen byl původně jako grand tourer s pohonem zadních kol ve formě dvoumístného kupé. E-Type tak ve své době především zaujal novým konstrukčním principem s předním pomocným rámem nesoucím motor, předním zavěšením a přední karoserií přišroubovanou přímo k vaně karoserie. V tomto případě nebylo zapotřebí podvozku s žebřinovým rámem, jak bylo v té době běžné. První vozy tak vážily pouze 1315 kg.


Proč byl Jaguar E-Type tak unikátní

Nezávislé zavěšení všech kol a odpružení předních kol zkrutnými tyčemi a zadních kol vinutými pružinami se postaralo o skvělé jízdní vlastnosti. K bezpečné jízdě přispívaly také kotoučové brzdy na všech kolech. Jeho značnou výhodou představuje i mimořádná spolehlivost. Bezprostředně po svém uvedení upoutal i aerodynamickým tvarem a užitím pokročilé techniky. Díky tomu mohl dosáhnout na maximální rychlost 240 km/h, což z něj učinilo nejrychlejší produkční auto ve Velké Británii a vážného konkurenta pro nejprestižnější vozy Ferrari a Aston Martin, byl především o třetinu, respektive o polovinu levnější.

Sportovní image značky Jaguar podtrhlo především pět vítězství v legendárním automobilovém závodě 24 hodin Le Mans v 50. letech minulého století. O poslední triumf v Le Mans se zasloužil závodní speciál D-Type. Právě tento vůz měl nejblíže k sériové verzi vozu E-Type, jehož výrobu prosadil sir Williams Lyons, zakladatel a tehdejší šéf britské značky. Vycházel ze sportovních Jaguarů z přelomu 50. a šedesátých let minulého století. Vyrobilo se nakonec více než 72 00 exemplářů ve třech sériích označovaných jako Series I až III, přičemž nejžádanější byla jednoznačně ta první. Rozeznat ji lze především podle aerodynamických skleněných krytů předních světel nebo útlých zadních lamp a štíhlých nárazníků.

V průběhu let následně Jaguar E-Type doznal řady inovací. V roce 1963 tento vůz získal sníženou podlahu, která se zvenčí projevila výčnělkem na spodní hraně karoserie a rozšířila do té doby značně omezený prostor pro nohy. Auto ve stejnou dobu přišlo i o vnější chromové zámky kapoty ovládané čtyřhranným klíčem a dostalo modernější otevírání táhly zevnitř. V neposlední řadě byla hliníková palubní deska v průběhu let nahrazena černou koženou.


Zážitková jízda v Jaguaru E-Type

Jízda v Jaguaru E-type probíhá v Praze tak, aby účastník doslova nasál atmosféru tohoto úžasného vozu. Před jízdou obdrží dobovou kuklu, šálu a brýle. Zážitek obsahuje také posezení v restauraci s pohoštěním a vyprávěním o voze. Vše trvá 2 hodiny, jízda trvá jednu hodinu. Účastník po celou dobu sedí na místě spolujezdce. Řídit mu vzhledem k hodnotě vozu není umožněno. I tak jde o parádní zážitek, který nemá v ČR obdobu! Více o jízdě v Jaguaru

zážitková jízda v Jaguar E-type

Nesmrtelná novinka se dočkala i nové edice

O pohon se staral 3,8litrový šestiválec označovaný jako XK, posléze jej v 70. letech nahradil vidlicový dvanáctiválec. V 12 ve třetí sérii E type je možno motory upravit v několika variantách, od standardního obsahu 5,3 lt se šesti Webery, přes zvětšení na 6,1 lt až po nejsilnější variantu 7,5 lt a výkon 550 bhp. S rychlostí 60 mph (96 km/h) z klidu za méně než 7 sekund a maximální rychlost 241 km/h. Obecně lze říci, že nejen E-Type po této stránce skutečně vyniká.

Jaguar E-Type motor

Různé modely Jaguarů potvrzují, že krom mimořádné kvality a vysokých výkonů automobilka produkuje i vysoce esteticky hodnotné motory. Jaguar na nich nikdy nešetřil leštěním nebo chromováním, což vytváří jedinečný efekt.

Kromě skvělých jízdních vlastností však vyniká E-Type i výrazným komfortem a uspokojí tak i milovníky luxusních vozů. Obstojí navíc bez potíží dodnes, jeho jízdní výkony jsou po určitých úpravách srovnatelné s většinou špičkových moderních vozů.

Při příležitosti 60. narozenin legendárního vozidla automobilka na trh poslala hned dvanáct E-Typů verzí ve speciální sběratelské edici. Celou kolekci v roce 2021 tvořilo šest kupé a šest kabrioletů, přičemž si bylo možné vybraný kus koupit pouze v páru. O pohon se v případě modernizované období postaral taktéž 3,8litrový šestiválec s výkonem 265 koní.


Historie: Jaguar E-Type, nejkrásnější vůz světa – použité zdroje:

Použité zdroje: idnes.cz/auto/historie/jaguar-e-slavi-padesatiny.A110531_103524_auto_ojetiny_fdv, idnes.cz/auto/historie/automobilovy-zazrak-jaguar-e-type.A060210_120702_auto_ojetiny_fdv