HISTORIE: Hummer – příběh, modely, novinky

Zrození terénní legendy

Hummer je značka mezinárodní automobilové korporace General Motors, která je známá pod zkratkou GM. První vůz automobilky vznikl již v roce 1980, kdy automobilka ještě nesla jméno AM General, šlo o prototyp HMC4 pro americkou armádu. Armádní Jeepy pomalu dosluhovaly a proto americká armáda vypsala konkurz na vozy s označením HMMWV – High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Od nového vozu požadovala vysoké terénní schopnosti, spolehlivost a snadnou údržbu, víceúčelovost a nosnost. Podle dostupných informací se konkurzu účastnily automobilky Teledyne s vozem Cheetah, Chrysler se Saluki a právě AM General s HMC4. Všechny zmíněné vozy splnily očekávání a prošly drsnými zkouškami, dokonce i shazováním z letadla na padáku. Volba však jednoznačně padla na HMC4, kterému se od té doby začalo lidově říkat Humvee. V průběhu následujících několika let AM General vyrobila celkem více než 160 tisíc vozů Humvee a to v různých modifikacích. Pomalu také připravovala civilní verzi Humvee. Dobrou zprávou je, že máte možnost si tento armádní vůz v terénu vyzkoušet!

Jízda v armádním Hummer H1, jízda s terénním hummerem - HUMVEE
Armádní Hummer označovaný Humvee

Rychlá navigace na stránce: Hummer H1 | Hummer H2 | Hummer H3 | Hummer EV


Hummer H1 – civilní Humvee

Později, konkrétně v roce 1992 vznikla civilní verze s označením Hummer. O vznik civilní verze se podle všeho velmi zasloužil akční hrdina Arnold Schwarzenegger, který po tomto voze velmi toužil. O atraktivnost Hummeru se také postaralo nasazení armádní verze (Humvee) v různých bojových operacích, zejména operaci Pouštní bouře. H1 se v průběhu let nabízela v několika V8 motorizacích – dieselové 6,2; 6,5; 6,6l a benzínové 5,7l. Převodovka se na základě jednotlivých motorizacích lišila, šlo o 3, 4 i 5 stupňovou převodovku. Terénní dovednosti se téměř nezměnily. Vůz se mohl brodit vodou hlubokou až 76 cm a zvládl nájezdový úhel až 72° a 40% boční náklon. H1 má v současnosti velkou sběratelskou hodnotu. Vzhledem k váze téměř 5 tun je v ČR na tento vůz vyžadován řidičák na „náklaďák“.  

Zdroj: topspeed.com


Pro zajímavost: První civilní verze Hummeru nenesla označení H1. To Hummer získal až po převzetí automobilkou GM v roce 1999 a po vzniku Hummeru H2 pro odlišení obou modelů.

Zdroj: topspeed.com

Hummer H2 – menší brácha H1

V roce 2002 byl představen model H2, který byl dá se říct menším bráchou H1. Nabízet měl menší spotřebu a vyšší komfort bližší ostatním automobilům což mělo na následek zhoršení terénních schopností. Krátce po představení H2 nastal drobný zádrhel. Automobilka Jeep se obrátila na soud kvůli podobě nárazníků H2, který obsahoval 7 mezer jako nárazník, který používá Jeep například u modelu Wrangler. K rozuzlení došlo o pár měsíců později a to ve prospěch Hummeru.

Hummer h2
Nárazník Hummeru H2, který byl předmětem soudního sporu s Jeepem

Hummer H2 se nabízel v motorizaci 6l V8 a 4 stupňovou aut. převodovkou, později pak 6,2l V8 s 6 stupňovou aut. převodovkou. S rostoucími cenami paliva, útoky ekologů a hospodářskou krizí v roce 2009 začala poptávka nejen po tomto voze silně klesat. Výsledkem mizerných prodejů v roce 2009 bylo ukončení výroby všech vozů Hummer v roce 2010. Hummer H2 můžete také vyzkoušet!

Zdroj: motortrend.com

Jízda v Hummer H2
Hummer H2 po jízdě v těžkém terénu

Hummer H3 – konec offroad legendy

O pár let později, v roce 2005 byl představen další model a to s označením Hummer H3. Šlo o nejmenší, nejúspornější a také nejlevnější Hummer. Pochopitelně díky tomu utrpěly i terénní schopnosti vozu. To by však nikomu příliš nevadilo, šlo o poměrně komfortní vůz, který byl však i přes veškerou snahu dosti nákladný. S rostoucími cenami paliva, útoky ekologů a hospodářskou krizí v roce 2009 začala poptávka nejen po tomto voze silně klesat. Výsledkem mizerných prodejů bylo ukončení výroby všech vozů Hummer v roce 2010. Smutný konec automobilky, která zrodila offroadovou legendu.


Chtěli byste jízdu s Hummer zažít? Můžete!

Dobrou zprávou pro všechny je skutečnost, že i obyčejný smrtelník může ternní jízdu s Hummerem zažít a to díky zážitkovým jízdám. V současnosti zprostředkováváme dva modely – Humvee a Hummeru H2. Jízda s Humvee probíhá v Praze na terénním polygonu. Hummer H2 můžete vyzkoušet v Drásově (Středočeský kraj) a Ostravě. To nezní špatně, co myslíte?


Hummer EV – návrat legendy?

Po 10 letech od ukončení výroby H3 se objevuje nový model Hummeru a to pod automobilkou GMC. Jde o čistě elektrický vůz Hummer EV, který by měl konkurovat například Tesle Cybertruck nebo elektrickému Fordu F150. Maximální dojezd vrcholné verze na jedno nabití činí přes 560 km. To zní hezky, ale nás všechny zcela jistě zajímají spíše terénní schopnosti, které měl Hummer vždy vynikající. Podle prvních informací by neměly být vůbec špatné. Brodit by se mohl zhruba 60 cm vody a nájezdový úhel až 50° už slibuje slušné možnosti. Některé verze by měly dokonce zvládnout natáčet všechna kola. Lze tak dosáhnout jízdu tzv. „na kraba“ což se může v terénu hodit. Objevují se zmínky o možnosti autonomní jízdy. Vše budeme sledovat a článek postupně doplňovat!

Zdroj: aktualne.cz

Youtube uvodka - Hummer EV
Zdroj: youtube.com, kanál Supercar Blondie – THE FULLY ELECTRIC HUMMER!