Pojmy pony car a muscle car jsou ikonické termíny, které rezonují mezi automobilovými nadšenci po celém světě. Zatímco oba pojmy se vážou ke sportovním americkým vozům, jejich významy a charakteristiky se liší. Co přesně tyto kategorie znamenají a jaký je mezi nimi rozdíl? Které legendární modely automobilové historie se skrývají pod těmito názvy? Pojďme společně odhalit fascinující příběhy a specifika těchto vozidel, která si získala srdce fanoušků rychlosti a stylu.
Co je to muscle car
V nejrozšířenějším slova smyslu se termín muscle car vztahuje na americké automobily s pohonem zadních kol vyráběné v 60. a 70. letech 20. století a vybavené silnými V8 motory. K dalším charakteristickým rysům těchto aut patří i agresivní vzhled a velké rozměry. Ve své době se jednalo o vozy cenově dostupné, zacílené hlavně na mladší motoristy. Ve velké míře se tyto stroje využívaly pro pouliční závody. Pověstný soumrak někdejších „super cars“ způsobilo především zpřísnění emisních limitů a také ropná krize. Tato vozidla se totiž vyznačovala i značnou spotřebou.
Co je pony car
Termín pony car vychází z americké automobilové klasifikace pro cenově dostupná, kompaktní, vysoce stylová kupé nebo kabriolety se „sportovní“ nebo primárně na výkon orientovanou image. Mezi společné charakteristiky náleží pohon zadních kol, dlouhá kapota, krátká palubní deska, široká škála možností individualizace každého vozu a použití sériově vyráběných dílů sdílených s ostatními modely. Popularita pony cars je do značné míry vyvolána uvedením modelu Ford Mustang na trh, k čemuž došlo v roce 1964. Ten totiž ve své době způsobil doslova revoluci. Jednalo se o kompaktní sportovní vůz, který cílil na mladé motoristy.
Jaký je tedy rozdíl mezi pony car a muscle car?
V principu jde o dvě velmi podobné kategorie automobilů. Obecně lze říci, že muscle cars byly mnohem větší vozy, a to nejen skutečnými fyzickými rozměry (více než 5 metrů), ale i technologicky a užitou motorizací. Patří sem například Ford Galaxie, Chevy Impala nebo Dodge Charger. Oproti kategorii pony cars příliš nekladou důraz na jízdní vlastnosti, stěžejní je hlavně hrubý výkon a rychlost v přímce. Model označený jako pony car bývá kompaktnější a rovněž může být vybaven motorem V6, zatímco muscle car je vždy osazen vidlicovým osmiválcem označovaným V8.
Nejznámější americké legendy
Ford Mustang
Ford Mustang je automobil z kategorie vozů sportovních. Stojí za ním společnost Ford Motor Company. Mustang se stal symbolem amerického „sporťáku“. Proháněl se nejen po skutečných silnicích, ale „zahrál“ si také v celé řadě filmů. Patří mezi nejprodávanější sportovní kupé na světě a dnes se vyrábí jeho již sedmá generace.
První prototypy byly hotové už v roce 1962. Šlo o dvoumístné otevřené vozy s motorem před zadní nápravou (odpověď na Chevrolet Corvair) a krytými světlomety. Nejsilnější verze pochází z roku 1971 a byla vybavena sedmilitrovým motorem V8, který dosahoval výkonu 279,5 kW. Nová verze z roku 2022 si pak pod kapotou uchovala 2,3litrový čtyřválec a 5litrový osmiválec i manuální převodovku. Mustang se tak stal v automobilismu doslova symbolem „starého světa“, který přetrval i ropnou krizi a ekonomický útlum.
Zážitková jízda s Mustangem
Jízda s Mustangem probíhá na více místech ČR v běžném silničním provozu. Na výběr jsou různé časové varianty – od 15 až po 60 minut jízdy. Jízda probíhá pochopitelně pouze za příznivého počasí.
Chevrolet Camaro
Chevrolet Camaro v roce 1967 přinesl přímou konkurenci Mustangu. Podvozkovou platformu a hlavní komponenty sdílel s vozem Pontiac Firebird, který se objevil téhož roku. Vůbec první verze se představila coby kupé s dvojicí nouzových zadních sedadel a kabriolet. Motorová paleta začínala řadovými šestiválci 3,8 a 4,1 l, vidlicové osmiválce měly 4,6, respektive v ostrém Z28 4,9 l, 5,4 l, modely SS pak 5,7 a 6,5 l.
V tuzemsku se objevil až v generaci třetí, to znamená v 80. letech. Ta jako první nabízela moderní vstřikování paliva, čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo-Hydramatic 700R4, pětistupňovou manuální převodovku, 15 nebo 16palcová kola, standardní čtyřválcový motor OHV a karoserie typu hatchback. Tento model vydržel v nabídce automobilky tak více než půl století. Výroba oficiálně skončila v lednu 2024. A rozloučení proběhlo vpravdě stylově: Sběratelskou Collector’s Edition, která je k mání na verzích RS a SS, a také na omezeném počtu vrcholových provedení ZL1. Jejím srdcem je motor LT4 o objemu 6,2 l, který se může pochlubit ohromujícím výkonem 650 koní.
Zážitková jízda s Camarem
Projížďka Chevrolet Camaro probíhá pouze za příznivého počasí vzhledem k jeho vysokému výkonu. Na výběr je několik časových variant od 15 do 60 minut a to v Praze, Brně, Plzni, Hradci Králové, Ostravě a Ústí nad Labem. Dobrou zprávou je, že si můžete tento vůz půjčit třeba i na víkend. Pronájem tohoto vozu na 12, 24 nebo 48 hodin.
Dodge Charger
Sportovní kupé americká automobilka Dodge vyráběla mezi lety 1966 až 1978. Svým pojetím se jedná o civilnější variantu Challengeru s retro nádechem. Vyhlíží poněkud uhlazeněji, to ale neznamená, že by ošidil zájemce o výkon, což platí zejména pro motor V8 6.2 l Hemi s výkonem 707 až 797 koní.
A právě ikonický osmiválec provázal Charger celou dobu jeho existence, až do doby moderní. Ve zcela nové podobě se však legendární muscle car představil v roce 2024. V další verzi získal podobu čistě elektrického kupé. Tím se stal vůbec prvním čistě elektrickým počinem v portfoliu značky Dodge. Měl by následovat však i sedan, pod jehož kapotou se objeví spalovací šestiválec. Oproti minulé generaci však chybějí motory V8 i pohon pouze zadních kol. Motor tak v tomto případě nahradil třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním (kombinovaný s pohonem všech čtyř kol).
Zážitková jízda s Chargerem
Jízda v Dodge Charger probíhá v běžném provozu a to prozatím pouze v Praze. Vše začíná představením vozu a krátkou instruktáží při které se účastník dozví vše důležité. Následně nic nebrání vydat se na projížďku a to dokonce bez účasti instruktora. Je zcela na účastníkovi kam se vydá za předpokladu dodržení časové varianty – 15 až 60 minut. Kolik minut vyberete?
Dodge Challenger
Pod označením Challenger se prodávaly hned tři generace vozu z dílny americké značky Dodge. Jedná se o jeden z nejvýkonnějších a nejrychlejších automobilů vůbec. První generace přišla v roce 1969. V této variantě šlo o konkurenci pro vozy Mercury Cougar a Pontiac Firebird. Měl se ale stát i poněkud pozdní konkurencí Fordu Mustang, jenž byl představen už o 5 let dříve. Oproti němu byl větší, dražší i s lepší výbavou. Tehdy sdílel koncernovou platformu E, jenž se vyznačovala dlouhou přídí a krátkou zádí, s Plymouthem Barracuda.
Nabízen byl ve variantě kupé a kabriolet a celkem čtyřech stupních výbavy. Po celou dobu tvořil jeho pilíř především motor V8 Hemi. Výrobu generace třetí domovská automobilka ukončila v roce 2023. Nahradil jej nový Charger Daytona, který se nejprve představil jako elektrické kupé, nicméně v roce 2025 by se pod jeho kapotou měl objevit spalovací šestiválec.
Zážitková jízda s Challengerem
Na výběr máte jízdu od 15 do 60 minut včetně pohonných hmot a pokud si ho chcete užít ještě více, můžete si ho zapůjčit i na více hodin či víkend. Nezní to skvěle?
Pontiac GTO
Pontiac GTO je dvoudveřový čtyřmístný automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který vyráběla a prodávala divize Pontiac společnosti General Motors ve čtyřech generacích od roku 1963 do roku 1974 ve Spojených státech. Pátou generaci produkovala australská dceřiná společnost GM, Holden, v modelových letech 2004 až 2006.
Kupé a kabriolety Pontiac GTO patřily k nejoblíbenějším muscle cars amerického koncernu. A především druhá generace byla ve své době označována doslova jako technologický zázrak. Tu konkrétně poháněly poháněly motory V8 s objemy 6,6 až 7,5 litru. V první generaci se jednalo o příplatkové provedení modelu Tempest. V tomto provedení disponoval motorem V8 o objemu 6,4 l a výkonu 239 kW (325 k), třístupňovou manuální převodovkou s řadicí pákou na podlaze, dvojitým výfukovým systémem, tužším odpružením a širšími 14palcovými koly.
Plymouth Barracuda
Plymouth Barracuda je dvoudveřový pony car, který společnost Chrysler Corporation nabízela v letech 1964 až 1974 v celkem třech generacích, přičemž o návratu se spekulovalo v novodobé historii hned několikrát, nicméně zatím k němu nedošlo. Verze Baracuda se stala dokonce prvním zástupcem kategorie pony cars, slavného Mustanga předběhla o dva týdny.
První generace modelu vycházela z karoserie Chrysler A a byla nabízena mezi lety 1964 a 1966. Dvoudveřový fastback s pevnou střechou (bez B-sloupku) sdílel velkou většinu dílů a karoserie s Plymouthem Valiant, s výjimkou výrazného zadního skla. Standardem v tomto provedení se stala dvojice řadových šestiválců s objemu 2,8 l a 3,7 l, které zaručovaly výkon 75 kW a 108 kW, což nebylo pro milovníky silných motorů nikterak lákavé. Vrcholnou motorizací byl vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru s výkonem 130 kW.
Americké legendy: Pony car nebo Muscle car – použité zdroje:
Použité zdroje: cjponyparts.com/resources/pony-cars-vs-muscle-cars, auto.cz/pony-car-vs-muscle-car-jaky-je-rozdil-mezi-konikem-a-svalovcem-103640