V současné době je Lamborghini výrobcem vysoce výkonných supersportovních automobilů. Aktuálně patří značka do portfolia německého koncernu Volkswagen. Svoje sídlo má v italském městečku Sant’Agata Bolognese a vyrábí v Boloni. Její historie se začala psát v květnu 1963. Zakladatelem se stal syn farmáře jménem Ferruccio Lamborghini. Ten přichází na svět 28. června 1916, v době, kdy světem zmítá válka. Malý Ferruccio se narodil do rolnické rodiny. Od raného věku ho zajímala technologie a mechanika a později využil tento talent při studiu techniky v Boloni. Že má nejen teoretické dovednost dokázal, když během války opravoval armádní vozidla na ostrově Rhodos.
Lze tak říci, že Ferruccio Lamborghini inklinoval k dopravním prostředkům odjakživa. Původně to ale spíše vypadalo, že se vydá ve šlépějích svých rodičů. Věnoval se totiž i pěstování vinné révy a po rodičích mu zůstala půda. Již po válce, konkrétně v roce 1948, si však založil ve městě Cento v provincii Ferrara vlastní firmu Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů. Továrně se záhy začalo velice dařit a tak do svého portfolia přidala i klimatizace. V srdci by mu ovšem nesměla vzplanout láska k rychlým vozům. Movitý továrník si mohl dovolit zkoušet tehdy věhlasné značky Alfa Romeo, Maserati a Ferrari. Když ovšem majiteli poslední zmiňované Enzovi Ferrarimu vytkl nespolehlivost jeho vozů, jelikož model model 250 GT byl podle jeho názoru příliš hlučný a měl problémy se spojkou, zrodila hádka geniální nápad: Vlastní automobilka pod názvem Lamborghini.
Rychlá navigace na stránce: 350 GTV | 350 GT | 400 GT | Muira | Espada | Countach | Diablo | Murciélago | Gallardo | Huracán | Nové modely
Jak značka Lamborghini začala vyrábět automobily
Ambice nově založené značky Lamborghini nebyly už na počátku zrovna malé. Díky týmu schopných inženýrů a konstruktérů chtěl začít Ferruccio Lamborghini produkovat automobily schopné konkurovat rovnou výše zmíněným nejlepším značkám na trhu.
Symbolické se tak s přihlédnutím k této zarputilosti zdá, že jako pomyslná červená nit se táhne celou historií značky symbol rozzuřeného býka. Ten má ale i jiný význam, Ferruccio Lamborghini se v jeho znamení narodil. Toto zvíře se ocitlo nejen v logu, ale také se promítlo i do názvu jednotlivých modelů aut.
Tak například Jarama je částí Španělska, která je proslulá býčími zápasy, Espada označuje meč matadora a Muira odkazuje na jméno známého trenéra býků. Touha po technické dokonalosti pak zrodila vozy, které na první pohled nelze přehlédnout. Ať už je to díky zvuku vycházejícího z výfuku motoru V12, nebo díky nízkému, širokému a vytesanému tvaru exteriéru. Historii značky Lamborghini tak lemuje řada impozantních modelů. Jaké to jsou?
Které byly ty nejvýznamnější napříč celými dějinami této automobilky?
První prototyp Lamborghini 350 GTV
Vůbec prvním vozidlem značky Lamborghini se stal model s označením 350 GTV. Tehdy se jednalo o prototyp. Modrý vůz byl vystaven na autosalonu v Turíně v říjnu 1963 a lze říci, že svému duchovnímu otci splnil sen. Elegantní karoserii vozu, který otevřel cestu k sériové výrobě, navrhl a ve své karosárně vyrobil Franco Scaglione. Za návrhem motoru stál Giotto Bizzarrini a není bez zajímavosti, že toho času již byl přeběhlíkem z firmy Ferrari. Automobil se také honosil vyklápěcími světlomety, ty ale nakonec cestu do sériové výroby nenalezly.
První sériový vůz Lamborghini 350 GT
Vůbec první produkční model Lamborghini 350 GT se představil pouhý rok po uvedení prototypu, konkrétně v roce 1964 na autosalonu v Ženevě. Dodnes se mluví o tom, že s vyrobením tohoto vozu jednalo o tiše vyslovenou válku konkurenčnímu Ferrari. Ferruccio Lamborghini rovnou usiloval o vytvoření nejlepšího cestovního automobilu planety. Vytvořit se podařilo skutečně impozantní vozidlo. Za jeho návrhem stála milánská společnost Carrozzeria Touring. Tato spolupráce však příliš dlouhého trvání neměla. Elegantní grand tourer 350 GT pod kapotou ukrýval vidlicový dvanáctiválec se 4 vačkovými hřídeli se sklonem 60 stupňů. Motor poskytoval výkon 270 koní.
Potvrzení úspěchu Lamborghini 400 GT
Po konstrukční stránce vycházel tento model z roku 1966 z varianty 350 GT. Za návrhem stála společnost Carrozzeria Touring. První provedení se také označuje jako 400 GT Interim. Co se týče technické specifikace, automobil se dočkal inovovaného motoru. Ten doznal zvětšení na 3,9 litru a také výkon stoupl na 235 kilowattů. Vůz by schopen vyvinout maximální rychlosti téměř 250 km/h. Z 0 na 100 km/h se dovedl dostat v této variantě za 7,50 sekundy. Druhá 400 GT, běžně známá jako 400 GT 2+2, pak byla poprvé představena na ženevském autosalonu v roce 1966. Ocelová karoserie 2+2 se vyznačovala odlišnou linií střechy s většími bočními okny a menším zadním sklem a decentní, ale důkladnou změnou plechů ve srovnání s 350 GT a první variantou 400 GT. Ferrucio Lamborghini s tímto modelem usiloval o GT s výkony jako nabízelo Ferrari a rafinovaností jako Rolls-Royce. To se podařilo a za zhruba dva roky prodal více než 224 vozů.
Pro zajímavost: Na ženevském autosalonu v roce 1966 byl představen unikátní koncept pod označením Flying Star II, který byl postaven na základech modelu 400 GT s 3,9litrovým dvanáctiválcem. Bohužel za krátko na to Carrozzeria Touring ukončila svou činnost. Novou karosárnou se stala již dobře známá karosářská firma Bertone.
Zdroj: Sběratelské karty autoveteránů – MCMXCI Edito Service S.A.
První supersport Lamborghini Muira
I Lamborghini Muira je „produktem“ zlatých 60. let, šlo o třetí sériově vyráběné Lamborghini. Vzniklo konkrétně v roce 1966. Jeho vzhled se inspiroval ladnými křivkami ženy ležící na pláži. Jedná se o výtvor tehdy mladého návrháře Marcella Gandiniho. Nízké kupé Miura P400 disponovalo dvanáctiválcem převrtaným na 4 litry, uloženým napříč před zadní nápravou. Ten položil základ generaci motorů v různých modifikacích používaných až do modelu Muricélago. Stejně tak se vůz vyznačoval vyklápěcími reflektory a charakteristickými pětiotvorovými disky kol. Model Muira se podle mnohých stal vůbec prvním supersportem.
Lamborghini Espada, jeden z nejrychlejších čtyřmístných vozů světa
Vůz pojmenovaný Espada se na svět poprvé „podíval“ v roce 1968. Jeho návrh si do své profesní historie zaznamenala společnost Gruppo Bertone, což byla italská firma zabývající se stylingem automobilů. A šlo o skutečně pozoruhodnou záležitost. Espada se od ostatní produkce Lamborghini odlišila tím, že byla klasickým gran turismem pro čtyři, svého času navíc nejrychlejším na světě. Do první verze byl osazen vidlicový dvanáctiválec s výkonem 325 koní. Právem si tak luxusní vozidlo získalo ve své době status dokonce nejprodávanějšího modelu celé značky.
Pro zajímavost: Zakladateli se model Espada až tak líbil, že se rozhodl jej vyrábět sériově. Oproti konceptu se upustilo od průhledných dveří, které působily příliš futuristicky.
Zdroj: Sběratelské karty autoveteránů – MCMXCI Edito Service S.A.
Filmová hvězda Lamborghini Countach
Další ikona pochází z roku 1974. Jedná se o model Countach. Šlo prakticky o následovníka Lamborghini Miura. Tato novinka v zásadě definovala směr, jakým věhlasná italská značka v rámci automobilismu kráčí dodnes. Ve své době vozidlo zaujalo především vysoce futuristickým designem. Disponovalo klínovitým tvarem přídě a výklopnými světlomety. Dosahovalo maximální rychlosti 315 km/h. Poslední představená verze jedinečného automobilu pak pochází z roku 1988. Dostala název Lamborghini Countach 25th Anniversary Edition a šlo o edici oslavující pětadvacetileté výročí celé značky. Jde o zřejmě nejznámější provedení, jelikož si kultovní vůz také zahrál ve filmu, a to v hollywoodském trháku Vlk z Wall Street.
Pro zajímavost: Countach znamená v milánském dialektu „báječný“ a lépe by se tento sportovní vůz ani nedal klasifikovat. Značný problém v některých zemích na tomto voze představoval velký zadní spoiler, který vyčníval nebezpečně vysoko nad vozidlo a tím zvyšoval odpor vzduchu.
Zdroj: Sběratelské karty autoveteránů – MCMXCI Edito Service S.A.
Průkopník moderní éry Lamborghini Diablo
Model Countach se stal po letech výroby kultovním, ale také technicky zastaralým. Lamborghini tedy nutně muselo přijít s něčím novým. A tím „něčím“ se stalo v roce 1990 právě Diablo. Po designové stránce se jednalo o nečekaně agresivní provedení dělající čest svému jménu. Stojí za ním italský designér Marcello Gandini, který se inspiroval předcházející verzí Countach. Coby nejpozoruhodnější části technické specifikace se uvádí hlavně rychlost až 322 km/h a absence posilovače řízení. Ve své době se o tomto voze hovořilo o jakožto vůbec nejrychlejším produkčním autě na světě. Solidní byla i výbava čítající klimatizaci, elektricky ovládaná okna a elektricky nastavitelná sedadla.
Lamborghini Murciélago v klasickém kabátě
Lamborghini Murciélago před zraky veřejnosti poprvé defilovalo v roce 2001. Stalo se tak na autosalonu ve Frankfurtu. Z hlediska kontinuity historie celé značky je zajímavé především to, že v tomto případě hovoříme již o prvním automobilu Lamborghini vyvinutém po převzetí automobilkou Audi. Pro některé skalní příznivce už tímto faktem ztratila novinka své kouzlo, pro jiné jde ale o vůz se specifickým charakterem. Ve vývoji navázal na dvanáctiválcové předchůdce v podobě Miury, Countache a Diabla. V závislosti na verzi bylo Murciélago schopno zrychlit až na 342 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje v rozmezí od 3,2 do 3,8 sekund.
Lamborghini Gallardo ve zmenšené verzi
Lamborghini Gallardo vzniklo v roce 2003. Už ve fázi konceptu si vysloužilo přídomek „baby“. Mělo jít o menší a levnější protějšek Murciélaga. Tento model navíc ve výrobě dostal do vínku pětilitrový desetiválec dosahující výkonu 382 kW. Jakkoli vedle dvanáctiválcových verzí mohl působit poněkud jako pověstný chudý příbuzný, záhy dokázal, že despekt si nezaslouží. Mnohými byl dokonce považován za jeden z nejkrásnějších supersportů své éry. Nakonec se stal i jedním z nejúspěšnějších produktů italské automobilky a předznamenalo prakticky celou prosperující etapu podniku jako takového.
Zmenšený desetiválcový dravec Lamborghini Huracán
Lamborghini Huracán se vyrábí od roku 2014, a to až dosud. Postaven je na základech svého předchůdce Lamborghini Gallardo. Pod jeho designovým zpracováním zanechal svůj otisk italský návrhář Filippo Perini. Výsledkem je jednak futuristické vzezření, ale také impozantní výkon. Motor V10 disponuje výkonem a má 610 koňských sil a stálý záběrový pohon všech čtyř kol. Maximální rychlost dosahuje až 351 km/h. Vzhledem k takto pozoruhodným specifikacím se tak nelze divit, že tento vůz lze považovat v současnosti za nejúspěšnější Lamborghini všech dob načež má pravděpodobně vliv i to, že jde o poslední neelektrifikovaný vůz Lamborghini.
Chtěli byste některé Lamborghini vyzkoušet? Můžete!
Dobrou zprávou pro všechny je fakt, že i obyčejný smrtelník může jízdu v Lamborghini zažít a to díky zážitkovým jízdám. V současnosti můžete vyzkoušet Lamborghini Gallardo a Huracán a to jak v Čechách tak na Moravě. To nezní špatně, co myslíte?
Jaká budoucnost čeká značku Lamborghini
V historii Lamborghini nastal přitom ještě jeden významný milník, který nás zvolna přenáší nejen do současnosti, ale také předznamenává budoucnost. Novinka označená jako Lamborghini Sián se stala v roce 2019 vůbec prvním hybridním automobilem této firmy. Šlo o extrémně výkonný vůz s motorem „zděděným“ z modelu Aventador. Poháněn je vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 6498 ccm. Jeho výkon činí 819 koňských sil. Kromě toho tak tento model disponuje i dalším důležitým prvenstvím, stal se nejvýkonnějším produkčním vozem automobilky.
V nastoleném trendu pak pokračovalo elektrifikované Lamborghini Revuelto jako první plug-in hybrid. To pochází z roku 2023. A nový automobil dokázal, že Lamborghini se kromě modernizace ani nikterak nechystá rezignovat na dvanáctiválcové motory. Tradiční atmosférický vidlicový dvanáctiválec spolupracující s trojicí elektromotorů produkuje výkon 1015 koní. A právě na supervýkonný stroj stále fanoušci „slyší“, elektrifikaci poněkud navzdory. Odsoudit by tento model ale nebylo spravedlivé, Revuelto zcela objektivně v současných poměrech jen těžko hledá přemožitele i z hlediska jízdních vlastností.
Současně také v roce 2023 totiž zástupci značky ohlásili, že veškeré modely vybavené spalovacím motorem jsou až do konce jejich výroby vyprodané. Automobilka tak přechází výhradě právě na hybridní pohon. Také do segmentu luxusních supersportů tak nemilosrdně vkročil současný trend v podobě elektrifikace. Vůbec první vlastní elektromobil plánuje dle stávajících zpráv Lamborghini představit dále v roce 2028. Údajně půjde o vůz, který bude vycházet z letos v srpnu představeného konceptu Lanzador spadajícího do kategorie SUV-cupé. Automobilka už nyní avizuje, že zamýšlí propojit extrémní výkony s dlouhým dojezdem, mluví se o výkonu přes přes 1 megawatt. Stávající plány tak zřejmě příliš nepotěší konzervativněji laděné motoristy. Pro vyznavače tradičních motorů V10 a V12, u nichž lze zkrátka hlučnost prakticky považovat za jejich signifikantní znak, může být zklamáním fakt, že „nadupaná“ Lamborghini se budou časem silnicemi prohánět v tichosti.
Použité zdroje: V článku Historie: Lamborghini, z Itálie až na vrchol automobilového průmyslu! jsme čerpali především z webu lamborghini.com. Ostatní zdroje jsou uvedeny v článku.