Historie Tesla Motors, americké automobilky se začala psát v roce 2003. Firmu založili Marc Tarpenning a Martin Eberhard, nikoliv Elon Musk, jak si mnoho lidí myslí. Ten se k firmě spolu s dalšími investory připojil až o rok později. Dnes je však nejvýznamnějším a zároveň nejviditelnějším majitelem firmy. Jeho podíl se pohybuje okolo 20 %. Na růžích ustláno však nikdy neměl. Není se čemu divit, Tesla je od prvopočátku průkopníkem elektromobility a nejen toho! Zaměřuje se také na velká bateriová centra i baterie pro domácnosti, solární panely, rychlonabíjecí stanice a další. Velmi krátce avšak trefně založení automobilky popisuje Radovan Vávra v Brocastu.
Rychlá navigace na stránce: Roadster | Model S | Model X | Model 3 | Model Y | Cybertruck | Semi | Chcete se v Tesle také projet? | Na co se můžeme u Tesly těšit? | Budoucnost elektromobility
První sériově vyráběný elektromobil
Prvním představeným vozem v roce 2008 byl elektromobil Tesla Roadster. Postaven byl na základech britského sportovního vozu Lotus Elise, který byl díky karoserii ze sklolaminátu velice lehký. Váha vždy byla a i v současnosti je pro elektromobily zásadní. Výsledkem tak byl dojezd úctyhodných 320 km na jedno nabití. Roadster se tak stal prvním sériově vyráběným elektromobilem, který se vyráběl až do roku 2012. Velmi pěkně je vůz představený na Youtube u Douga DeMuro.
Roadster se o pár let později, konkrétně v roce 2018 stal středem pozornosti celého světa. Elon Musk, majitel Tesly a kosmické společnosti SpaceX totiž vyslal do vesmíru červený Roadster jak on sám říká: „jako užitečné zatížení rakety Falcon Heavy“. To vše proběhlo ve velkém stylu! V roadsteru byla upevněna figurína kosmonauta pojmenovaná Starman podle stejnojmené písně Davida Bowieho. Od stejného zpěváka také ve voze hrála smyčka písně Space Oddity. Vše se povedlo na jedničku, Starmen tak brázdí vesmír v červeném Roadsteru už pravděpodobně na věky.
Od výroby prvního sériově vyráběného elektromobilu uběhlo už dost let a tak se můžeme těšit na nový model Roadsteru. Jeho zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo být lepší než u Bugatti Chiron (2,4s), nejrychlejšího vozu světa, které však je násobně dražší. Dosáhnout toho má za využití silné baterie a raketového motoru umístěným za poznávací značkou. Zní to jako ze scifi filmu že? Výroba by však měla začít už v roce 2022.
Pro zajímavost: Automobilka Tesla byla pojmenována po slavném fyzikovi Nikolovi Teslovi.
Vlajková loď automobilky – Tesla Model S
Na Roadster navázal Model S avšak přílišnou podobu nehledejte. Jde o sedan na jehož podobě se podílel designér Franz von Holzhausen, který dříve pracoval pro Mazdu, GM a Volkswagen. Odvedl dobrou práci, elektromobil má líbivé tvary a skvělou aerodynamiku. Nic tedy nebránilo další spolupráci u všech dalších modelů – X, 3, Y, Cybertrucku, Roadsteru 2 a nákladním elektromobilu Semi.
Interiér vozu je zcela netradiční. Nabízí jen minimum klasických tlačítek, veškeré ovládací prvky jsou totiž umístěny na 17 palcové dotykové obrazovce. Jde o jednoduché, rychlé a spolehlivé řešení. Na stejné obrazovce se zobrazuje i navigace nebo zadní kamera při couvání. Další obrazovku naleznete za volantem, kde jsou zobrazeny informace o jízdě. Interiér je jinak strohý, sedačky nepříliš zajímavé avšak pohodlné. Zajímavostí je, že si je oproti zavedeným automobilkám vyrábí Tesla sama. Lehce futuristický dojem z interiéru dokresluje velká panoramatická střecha.
Nový Model S Plaid se v exteriéru od původního modelu příliš neliší. Čím se však liší je zcela přepracovaný interiér a kapacita baterií. V interiéru tak nově nalezneme dřevěné prvky, jiné sedačky, ale hlavně volant připomínající letadlový knipl na kterém jsou ovládací prvky směrovek, světel, ostřikovačů a klaksonu. Změna směru jízdy se nově provádí na dotykové obrazovce. To vše vyvolalo poměrně velký rozruch. Za touto změnou podle všeho stojí sám Musk, který žádosti o použití jiného volantu rázně odmítá. O parádní zvuk se nově stará 22 reproduktorů umístěných po celém voze.
Líbivé tvary jsou jedna věc, ale u elektromobilu nás zajímá hlavně dojezd. Ten se odvíjí od kapacity baterie, která v současnosti činí 100 kWh. Výsledkem je tak dojezd až 637 km u verze Plaid a 652 km u verze Long Range. V dřívějším modelu byly k dispozici baterie o různé kapacitě – 60, 70, 75, 85 až 100 kWh. Nabízela se dokonce i verze 40 kWh o kterou však nebyl velký zájem a tak byla z nabídky vyřazena. Jaký je u zmiňovaných modelů dojezd? Verze Plaid udává 637 km a Long Range pak 652 km dle US standardů. Podle odborníků toho bylo dosaženo úpravou chlazení baterií a programem vybíjení. Samotná baterie jako taková se téměř nezměnila. To tvrzení potvrzuje i automobilový expert Honza Koubek v podcastu Vlastní cestou.
O pohon se starají hned tři nové elektromotory – jeden vpředu a dva vzadu. Dosahují celkem více než 1 000 koní díky čemuž Tesla S Plaid z 0 na 100 km/h vystřelí za 2,1s. Mnohem rychleji než mnohé supersporty Ferrari a Lamborghini. Maximální rychlost pak činí závratných 322 km/h.
Zpoždění jménem Tesla Model X
V roce 2012 Elon Musk představil nový elektromobil tentokrát SUV pro až 7 osob. Vyrábět se měl z kraje následujícího roku avšak po několika odkladech se tomu skutečně stalo až v roce 2015. Model X zaujal širokou veřejnost dvěřmi, které se otevírají vzhůru (falcon wings). Odbornou veřejnost pak překvapily výsledky crash testů, které dopadly velice dobře a to ve všech ohledech. Zásadním bezpečnostním prvkem je umístění baterií v podlaze díky čemuž hrozí jen minimální riziko převrácení. Jde o jedno z nejbezpečnějších SUV na světě. Součástí vozu je i již dobře známý režim autopilota, který má však na českých okreskách poměrně problémy. Líbí se Vám tento model? Můžete se v něm u nás v ČR projet!
Trefa do černého – Tesla Model 3
Dalším představeným elektromobilem byl v roce 2017 Model 3, který v současnosti doplňuje již známé a výše představené modely S a X. Z prvně zmiňovaného modelu S značně vychází, je však o dost menší. Díky tomu se jedná o nejúspornější a zároveň nejlevnější Teslu, která kdy byla vyrobena. Že jde o trefu do černého svědčí fakt, že ještě před samotnou výrobou měla automobilka 400 000 rezervací.
Určitě Vás zajímá jaký je dojezd Modelu 3? To záleží opět na zvolené variantě – Standard Range Plus, Long Range, Performance. Ve zkratce lze říci, že se pohybuje od 350 do více něž 500 km. Plného nabití baterie z běžné domácí zásuvky dosáhnete zhruba po 8 hodinách což je podle nás velice dobrým výsledkem. S žádnou uvedenou variantou rozhodně nuda nebude, zrychlení z 0 na 100 km/h začíná na 5,6s a u nejvýkonnější verze činí pouhých 3,3s.
Zajímavostí Modelu 3 je to, že v interiéru za volantem již nenajdete žádnou obrazovku. Vše totiž najdete na 15 palcové obrazovce uprostřed minimalistické palubní desky. Stejně jako model X si model 3 výborně vede v crash testech. Zásluhu na tom mají velké deformační zóny, 6 airbagů a také konstrukce z oceli na rozdíl od hliníku, který se použil u karoserie modelu S. Zákazníci si kromě jiné výbavy mohou připlatit za autonomní řízení (autopilota) či vylepšeného autopilota, který dovede přejíždět mezi pruhy či zcela samostatně zaparkovat. Sami jsme režim autopilota vyzkoušeli! Na první pokus se bohužel nevyvedl systém stínování protijedoucích vozidel u adaptivního osvětlení, ale je zcela jisté, že si o toto vyřeší stejně jako dříve chaotické chování automatických stěračů.
Pro zajímavost: Tesla nemá marketingové oddělení. Není potřeba, stačí persona Elona Muska a jeho Twitter. Dokonce nemá ani facebookovou stránku. V dnešním světě věc naprosto nevídaná!
Nejprodávanější auto světa? Tesla Model Y
Tesla Model Y podle Elona Muska bude nejprodávanějším autem světa v roce 2022-2023. Podle článku Garaz.cz by tak musel vyrobit a prodat více než 1,1 milionu kusů. Přesně tolik totiž v roce 2020 prodala Toyota svého modelu Corolla, nejprodávanějšího auta roku. Šlo by tak o historický milník elektromobility. Že jde o pořádnou výzvu svědčí fakt, že segment středně velkých SUV do kterých se model Y řadí má silnou konkurenci. Nám všem dobře známou a nedávno představenou Škodu Enyaq iV, zároveň tedy i Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-tron. Zmínit také musíme Mercedes-Benz EQC, Hyundai Ioniq 5 a v neposlední řadě kontroverzní Ford Mustang Mach-E. A to není vše! Elektromobily dalších automobilových značek jsou na cestě…
Nejprodávanější auto světa za rok 2023
Z kraje roku 2024 jsme se všichni dozvěděli, že Model Y se skutečně stal nejprodávanějším vozem za rok 2023 a to jak v Evropě tak i celosvětově. Celkem Tesla vyrobila více než 1,2 miliony kusů čímž značně překonala prodeje Toyoty Rav4 a Corolly. K tomu historickému úspěchu pomohlo výrazné snížení prodejní ceny a větší odbyt v Číně. Nadále budeme sledovat jak se automobilce bude dařit i v následujících letech. Jedno je ale jasné, to čemu se mnozí ještě pár let zpět smáli, se stalo realitou. Tesla Model Y je nejprodávanějším vozem na světě za rok 2023!
Z Marsu rovnou na zem – Tesla Cybertruck
Málokterý vůz vyvolal takový rozruch jako to bylo v případě Cybertrucku při jeho odhalení 21. 11. 2019. Částečně tomu napomohlo údajně neprůstřelné sklo vozu, které se však při hodu ocelovou koulí téměř rozbilo. Prý se to dříve nikdy nestalo. Kdo ví jak to bylo… Cybertruck je elektrický pickup, který by měl nabídnou více než oblíbené americké pickupy typu Ford F-150. Těžké sousto, které se ale zdá být realitou. Vše ale dává rozum, jde o velký segment, kde se žádný jiný elektrický vůz nevyskytuje. Dominantním trhem je Amerika, Severní i Jižní. Evropa tvoří jen několik málo procent a spolu s ohledem na legislativu tak pravděpodobně Cybertruck u nás vídat nebudeme. Problematické jsou z evropského pohledu nejen jeho ostré hrany, ale také váha. Zájemci by totiž museli mít řidičský průkaz na nákladní vůz. Stejně jako je to v případě legendárního Hummeru H1.
Cybertruck využívá speciální tlumiče, které udržují konstantní výšku bez ohledu na zatížení stejně jako zmiňovaný Ford F-150. Natáčecí zadní kola umožní obkroužit dokonce menší rádius než Tesla S. Karoserii tvoří nerezový plech, který by měl odolat kulkám a jeho futuristický vzhled z něj doslova dělá vůz jako z jiné planety. Nabízí se třeba Mars, který chce Elon Musk kolonizovat. Revoluce u tohoto vozu však nastává někde jinde. Tou je 48V architektura!
48V architektura Cybertrucku a trocha fyziky!
Desítky let automobilky využívají 12V architekturu, která s přibývajícími elektronickými asistenty, infotaimentem a dalšími prvky dostává značně „zabrat“. Potřeba jsou stále větší kabelové svazky o větších a větších průměrech což má vliv na cenu, ale i váhu. Jak si možná ještě vzpomínáte, výkon je součinem napětí a proudu (P=U*I). Zjednodušeně řečeno, pokud zvýšíme napětí (U), potřebujeme pro stejný výkon (P) méně proudu (I). Tím se snížují nároky na průřez kabelu a i jejich odpor. Výsledkem je nižší hmotnost, cena a vyšší životnost. Kromě jiného také Cybertruck umožňuje využívat měniče napětí 120 a 240 V pro připojení pracovního nářadí a to dokonce i pneumatického. Součástí pickupu je totiž i vzduchový kompresor. Jde tedy o téměř dokonalý pracovní pickup, který však umožňuje i slušnou sportovní jízdu.
Překvapivě takto velké auto nemá parkovací senzory. Předpokládá se ale, že je některým updatem nahradí kamerami snímající okolí.
Pokud se chcete dozvědět o Cybertrucku trochu více, doporučujeme se podívat:
Ve videu od Petra Máry se dozvíte se jak funguje steer by wire, uvidíte natáčení zadních kol, dozvíte se proč se obtížně zvyká na dávání směrovek a jaké jsou drobné vychytávky, které se hodí do každého vozu, naopak co by bylo vhodné předělat a proč jde o skvělý camping truck. Za 30 minut se o praktickém soužití se Cybertruckem dozvíte více než kde jinde!
Tesla Semi
Tesla Semi je elektrickým nákladním vozem, který by podle dostupných informací měl mít odjezd až přes 800 km a to při plném zatížení, které u nákladních vozů obvykle činí několik desítek tun. Slabší verze má udávaný dojezd 483 km. Jak to bude ve skutečnosti lze jen těžko říci. Výroba se několikrát posunula a v době psaní tohoto článku nejsou ještě všechny informace známé. První informace hovořili o kapacitě baterie v rozmezí 600 – 1000 kWh. Nyní to podle všech informací pravděpodobně bude baterie s kapacitou 500 kWh. O pohon by se měly starat 4 elektromotory na zadních nápravách stejného typu jako v případě Modelu 3. K nízké spotřebě pomáhá mimořádně aerodynamický tvar tahače.
Jak asi očekáváte, interiér je opět poměrně futuristický. Volant a sedačka je umístěna uprostřed vozu s tím, že jsou na každé straně volantu k dispozici dvě dotykové obrazovky. Ty slouží jako ovládací prvky a zároveň „zrcátka“. Tesla Semi totiž žádná běžná zrcátka nemá, používá místo nich kamery. Samozřejmostí by také mělo být využití autopilota a v budoucnu dokonce autonomní jízda v konvoji více tahačů. To zda se Semi v běžném provozu a logistice osvědčí ukáže až čas. V současnosti vzhledem k rostoucím cenám elektřiny mnozí odborníci vyjadřují pochybnost rentability v porovnání s klasickými dieselovými tahači.
Chtěli byste Teslu vyzkoušet? Můžete!
Dobrou zprávou je, že Teslu může vyzkoušet i obyčejný smrtelník a to díky zážitkovým jízdám. K dispozici je nejúspornější a nejlevnější Tesla Model 3, futuristický Model S Plaid s režimem autopilota a Model X s netradičním otevíráním dveří. Všechny elektromobily můžete vyzkoušet v několika časových variantách a to na více než 6 místech v ČR!
Na co se můžeme u Tesly dále těšit?
Nový malý a levný model
V plánu na roky 2025 a 2026 je v Texasu spuštěna výroba nového, kompaktního modelu Tesly, který by měl být nejen malý, ale i cenově dostupný, s odhadovanou prodejní cenou 25 000 dolarů. Tato ambiciózní cena nahrává spekulacím, že k dosažení tak nízké ceny by mohla hrát klíčovou roli čistě 48voltová architektura, která se již uplatňuje významně u modelu Cybertruck.
Předpokládá se, že využití 48voltové architektury by mohlo být jedním z klíčových prvků, které umožní optimalizaci nákladů a dosažení skutečně nízké ceny. Tato technologická inovace by mohla poskytnout nejen ekonomický prostor pro výrobu cenově dostupnějších elektrických vozidel, ale také přispět k úsporám na hmotnosti vedoucí ke zvýšení dojezdu, úspoře na materiálech a výrobních procesech. Bude zajímavé sledovat, jakým způsobem Tesla využije 48voltovou architekturu ve svém novém modelu a jaké další technologické a inovační prvky budou implementovány.
Co nás v elektromobilitě čeká?
Je velice těžké předvídat co bude. Technologie se vyvíjí strašně rychle a Tesla tomu v oblasti automobility dost pomohla. Mnohé zavedené automobilky se představě elektromobilu jako vozu budoucnosti ještě nedávno smáli. Dnes téměř každá prodává nebo vyvíjí svůj elektromobil. Trend je jasný, zelená ekonomika a s ní související dotace tomu jen napomáhají.
Co bude výsledkem? Ať chceme nebo nechceme, Evropa jako bašta automobilního průmyslu pomalu končí. Propracované spalovací motory, které nám dříve záviděl celý svět upadají pomalu, ale jistě v zapomnění. Rádi bychom se pletli, ale už to tak vypadá. Kdo tedy podle nás převezme otěže? Pravděpodobně Asie. Asijské automobilky už dokonale okoukali jak vyrábět kvalitní a líbivé vozy. Velkou výhodou je také držení ohromné produkce cenných kovů, které se využívají při výrobě baterií (lithium, kobalt,..) v rukou Číny. To ostatně jako velké bezpečnostní a politické riziko už několik let zmiňují i v USA.
Velkou nadějí a způsobem jak mohou tradiční evropské automobilky Teslu porazit je podle všeho s ní vůbec nesoupeřit. Spíše se soustředit na to co umí nejlépe – zprostředkovat parádní zážitek z jízdy kvalitní zpracování a líbivý vzhled. Příkladem může být Porsche Taycan, které velice pěkně Petr Mára na Youtube porovnává s Teslou. Doporučujeme se podívat!
Použité zdroje: V článku Historie Tesla – příběh, modely, novinky jsme čerpali především z webu Tesla.com. Ostatní zdroje jsou uvedeny v článku.